اهمیت برند برای مشتریان

امروزه برنده ها نقشهای زیادی را در راستای بهبود زندگی مصرف کنندگان و افزایش ارزش برای شرکت ها ایفا می کنند. برندها اساس و سازنده ی اصلی محصول را می شناسانند و این حق را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند تا از تولید کننده یا عرضه کننده محصول پاسخگو و مسئول بودن در مقابل محصول را انتظار داشته باشند. مشتریان حتی ممکن است گاهی دو محصول کاملاً مشابه را بر مبنای روشی که برندسازی می شوند به صورت متفاوتی ارزش گذاری کنند. با پیچیده تر شدن زندگی مردم و ارزشمندتر شدن زمان برای افراد، ارزش ویژه برند به علت ساده تر کردن تصمیم خرید و کاهش ریسک خرید، بالاتر می رود. برند با ارائه سیگنال هایی از کیفیت، تصمیم خرید را آسان می کند (کاتلر و کلر، 2007، ص 275). برند در ارزیابی کیفیت محصول، بسته به نوع محصول می تواند کمک کننده باشد. تشخیص کیفیت محصولاتی مانند لاستیک اتومبیل نیاز به زمان زیادی دارد و یا­در زمینه کارهای خدماتی مانند بیمه و خدمات درمانی، کیفیت ارائه خدمات را میتوان از شهرت برند تشخیص داد. برند انواع ریسک های زیر را که مربوط به خرید است پایین می آورد (کلر،2008،ص8).

  • ریسک عملکردی: محصول عملکرد مورد نظر را نداشته باشد.
  • ریسک فیزیکی: ممکن است محصول برای سلامتی مضر باشد.
  • ریسک مالی: ارزش محصول پایین تر از قیمت آن باشد.
  • ریسک اجتماعی: محصول موجب خجالت کشیدن مصرف کننده در برابر سایرین شود.
  • ریسک روانی: محصول از لحاظ روانی (غیر فیزیکی) برای مصرف کننده مضر باشد.
  • ریسک زمانی: مشکل یک محصول موجب اختصاص زمان برای پیدا کردن یک محصول دیگر شود.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مفهوم خدمت چیست