خرده فروشی بر اساس ترکیب کالا برای فروش

خرده فروشان را بر اساس طول و عرض ترکیب کالاها نیز طبقه بندی می کنند. بر این اساس انواع خرده فروشی عبارتند از: فروشگاه های اختصاصی، فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت ها، فروشگاه های فروشنده کالاهای راحتی و سوپراستورها.

فروشگاه های اختصاصی: یک فروشگاه اختصاصی تعداد نسبتا محدودی کالا در اختیار دارد با ترکیب نسبتا کاملی از هر قلم کالا. فروشگاههای کالاهای ورزشی، مبلمان منزل، گل فروشی و اسباب بازی فروشی از انواع این فروشگاه ها هستند.

فروشگاه های بزرگ: این فروشگاه ها کالاهای بسیار متنوعی را برای فروش در اختیار دارند همچون انواع پوشاک، مبلمان و اثاثیه منزل و کالاهای خانگی و هر خط کالا دارای قسمت ویژه ای است. این فروشگاه ها در نیمه اول قرن حاضر رشد کرده اند ولی برای رقابت با سایر فروشگاه ها به خط مشی های مختلفی همچون تبدیل شدن به فروشگاه های اختصاصی و یا تخفیف دار روی آورده اند.

سوپرمارکت ها: سوپرمارکت ها فروشگاه هایی بزرگ، کم هزینه و با حجم کالای زیاد می باشند. این فروشگاه ها به صورت سلف سرویس اداره می شوند و درصد سود کمی روی کالاها می کشند. این فروشگاه ها امروزه با توجه به خصوصیات جغرافیایی مشتریان خود اقدام به استفاده از فروشگاه های تخصصی می کنند. آنها مطابق نیازهای اقتصادی و اخلاقی بازارهای محلی خود اندازه فروشگاه و نوع تبلیغات و ترکیب کالاهای موجود در فروشگاه را تعیین و تنظیم می کنند.

فروشگاههای راحت(خواربارفروشی): فروشگاه های راحت فروشگاه های کوچکی هستند که تعدادی محدود اما بسیار سودآور و پر منفعت از کالاهای راحتی را برای فروش در اختیار دارند. این فروشگاه ها معمولا در حوالی مناطق مسکونی قرار دارند و هر 7 روز هفته را کار می کنند و ساعات کار آنها نیز طولانی است. این فروشگاه ها امروزه جهت حفظ سهم بازار خود به فکر طراحی مجدد فروشگاه های خود هستند. برای این منظور آنها از رنگ های زنده تری استفاده می کنند، نورپردازی و امکانات پارک خودرو بهتری فراهم می کنند و قیمت های فروش خود را تا حد ممکن رقابتی می کنند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پویایی اکسیژن مصرفی((VO2 Kinetic

سوپر استورها، فروشگاه های ترکیبی و فوق بازارها: این سه نوع فروشگاه از سوپرمارکت های معمولی بزرگ ترند (تقریبا 2 برابر) و ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی عادی را برای فروش عرضه می کنند و خدمات متنوعی همچون خشکشویی، خدمات پستی، نقدکردن چک و غیره را برای مشتریان فراهم می کنند. سوپر استورها امروزه 39 درصد فروشگاه های مواد غذایی را شامل می شوند.

فروشگاه های ترکیبی: همان فروشگاه های مواد داروئی و غذائی ترکیبی هستند و از سوپر استورها تقریبا 2 برابر بزرگترند ولی فقط21 درصد فروشگاه های موادغذایی امروز را دربر می گیرند.

فوق بازارها (هایپرمارکت [1]): از فروشگاه های ترکیبی هم بزرگترند و از ترکیب سوپر مارکت، فروشگاه های تخفیف دار و خرده فروشی انباری بوجود می آیند. اقلام و کالاهایی که این فروشگاه ها عرضه می کنند، فراتر از اقلام و کالاهای عادی است. فوق بازارها مانند انبار عمل می کنند. بررسی ها نشان می دهند که رضایت مشتریان از فوق بازارها 25 درصد کمتر از سوپرمارکت هاست و این به نظر کارشناسان موفقیت آتی این فروشگاه های غول پیکر را دچار تردید می کند.

مراکز خدماتی: “کالای” موضوع بعضی از فعالیت های اقتصادی، خدمت است. هتلداری، متل داری، بانکداری، خطوط هواپیمایی، مراکز آموزش عالی، بیمارستان، تئاتر و سینما، باشگاه ها، رستوران، خدمات تعمیر، آرایشگاه و خشکشوئی ها از جمله خرده فروشی های خدماتی اند. خرده فروشی خدماتی در بسیاری از کشورها مثل امریکا به مراتب بیش از رشد خرده فروشی کالا بوده است و هر صنعت خرده فروشی دارای مشی خاصی است.

 

[1] Hypermarket