لینک سازی داخلی و خارجی

آموزشی

روش هدف دار درست لینک سازی

راه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی واسه بک لینک سازی هست. راه های مستقیم به روشای هدف دار لینک بیلدینگ از جمله اشتراک گذاری محتوا، ایجاد پست مهمون، بازاریابی در شبکه های اجتماعی اشاره میکنه و راه های غیر مستقیم به مواردی از جمله کسب بک لینکای طبیعی، ایجاد محتوای غنی و با ارزش در سایت خود (محتوایی که به دلیل اعتبار بالا افراد جور واجور به نقل از شما در سایتای خود به اشتراک می ذارن) و … اشاره دارن.

بک لینک

در گذشته مقالات مختلفی در مورد روشای کسب بک لینک رایگان و اینکه به چه دلیل خرید بک لینک اشتباهه منتشر کردیم. اینجا تلاش داریم الگوریتم محاسبه تاثیر بک لینک و روشای هدف دار درست در لینک سازی داخلی و خارجی رو واسه شما تشریح کنیم.

عصاره بک لینک چیه؟

عصاره لینک یا همون Link Juice اصطلاحی در علم سئو هستش که به کیفیت و قدرتی که سایتا به وسیله لینکای خارجی و داخلی به ، اشاره میکنه. ممکنه لینک دریافتی از یه سایت با اعتبار و ارزش بالا در مقایسه با یه سایت ضعیف تر تاثیر کمتری بر سئو سایت شما داشته باشه. به چه دلیل؟ در ادامه به این سوال جواب میدیم.

کیفیت و قدرتی که به وسیله این جور از لینکا به سایت شما انتقال پیدا میکنه رو عصاره یا تاثیر بک لینک می گن. قدرت و کیفیت لینکا مستقیما به کیفیت و قدرت سایتای لینک دهنده و اندازه لینکای خروجی از اونا بستگی داره.

محاسبه اندازه تاثیر بک لینک

معمولا زمانیکه در حال ایجاد یا جفت و جور بک لینک از سایتا هستیم فقط به تعداد بک لینکا، اندازه اعتبار و جایگاه اونا توجه میکنیم ولی این مسئله به تنهایی پاسخگوی ما واسه انتخاب بهترین گزینه نیس. اندازه لینک دهی سایت به سایتای دیگه هم باید مورد توجه ما قرار گیرد. در ادامه حالتای جورواجور رو بررسی می کنیم.

فرض کنین سایت A  و سایت B هردو در فاکتورای رتبه بندی برابر هستن و سایت A دارای یه بک لینک خارجیه در حالی که سایت B هیچ بک لینکی نداره. سایت A دارای رتبه بهتری در موتورای جستجوئه چون که کیفیت و قدرت از سایت بک لینک دهنده به این سایت هم انتقال پیدا کرده.

حالا فرض کنین سایت B هم یه بک لینک دریافت کنه یافته ها در رتبه بندی موتورای جستجو متفاوت میشه. در این شرایط هر کدوم که کیفیت بک لینکا بالاتر باشه رتبه بهتری به .

همونجوریکه در تصویر می بینین سایت A چهار بک لینک خارجی از سایتای دیگه در یافت می کنه در حالی که سایت B دو بک لینک خارجی دریافت می کنه. همه سایتای لینک دهنده به این دو سایت هم از نظر اعتبار و ارزش برابر هستن.

از اونجا که تعداد لینکای خارجی سایت A بیشتر از سایت B هستش کیفیت و قدرت بیشتری از بک لینکای خود دریافت می کنه و به احتمال زیاد رتبه بهتری رو نسبت به سایت B کسب می کنه. (در شکل مشخص شده که عصاره بیشتری نصیب سایت A شده)

همونطور که در شکل زیر می بینین آب بیشتری وارد ظرف B شده در حالیکه تعداد بک لینکای کمتری داره.

بسیاری سایتا از تگ نوفالو در لینکای خود استفاده می کنن، در این صورت موتورای جستجو به دنبال این نوع لینکا نمی رن و عصاره لینک به اونا منتقل نمیشه. بعضیا می گن که با به کار گیری تگ نوفالو میشه عصاره بک لینکا رو روی صفحات خاصی متمرکز کرد. این روند دلیل می شه به جای اینکه قدرت لینکای مایع در صفحات جور واجور پخش شه روی یه یا دو صفحه متمرکز شه.

یک مطلب دیگر:
طراحی سایت ساده وافزایش کارایی

نوفالو

بعضیا فکر میکنن لینک نوفالو مثل یه شیر بسته عمل کرده و موجب شده هیچ ارزشی به سایت سوم انتقال نیابد. تصویر زیر نشون دهنده این مسئله س.

در حالیکه این ایده اشتباهه. در شرایطی که یکی از لینکای صفحه نوفالو باشه بازم ارزش و اعتبار صفحه مادر بین همه مساوی تقسیم میشه تنها سهم سایت نوفالو شده به اون منتقل نشده و هدر میره.

براساس همین الگوریتم همیشه لینک به صفحات داخلی سایت بدون تگ نوفالو قرار داده میشه، با این کار شما یه جریان آب میان صفحات خود ایجاد کرده و موجب میشین کل صفحات سایت به شکل همزمان پیشرفت کنن. با لینک سازی داخلی شما با به کار گیری صفحات معتبر و مهم خود بقیه صفحات سایت رو هم تقویت کنین.

معمولا مدیران وبسایتا از لینک دهی به سایتای دیگه دوری میکنن یا اگه هم لینکی بذارن به شکل نوفالو میشه. این روش با گفته هایی که تا اینجا داشتیم درست و منطقی بنظر میرسه ولی در مواردی لینک دهی به بقیه سایتا میتونه واسه خود شمام مهم باشه.

فرض کنین که مقاله ای در مورد ارزش و جایگاه بک لینک و روشای گوگل واسه جلوگیری از خرید و فروش بک لینک نوشته اید. در اینصورت اگه لینک سازی هدف دار به صفحات راهنمای گوگل در همین زمینه انجام بدین، کاربران سایت میتونن به سرعت منابع معتبر مربوط به آموزش شما رو پیدا کنن. همین شرایط واسه رباتای گوگل هم صادقه.

رباتا میتونن براساس موضوع صفحات لینک شده در محتوای شما و با بررسی ارزش و اعتبار اونا اندازه قابل اعتماد بودن محتوای شما رو تشخیص داده و موضوع اصلی صحبت شما رو بفهمن.

روش هدف دار لینک سازی خارجی

روشای مختلفی واسه لینک سازی خارجی هست که پیشنهاد همیشه به کار گیری تکنیکای کلاه سفید و کسب بک لینکای طبیعی بوده. با این وجود مهم نیس روش هدف دار شما دقیقا چیه، بهتره موارد زیر رو هنگام دریافت بک لینک خارجی و سایتی که از اون لینک میگیرین در نظر داشته باشین.

  • محتوای سایت مورد نظر در مورد موضوع کاری شما باشه
  • سایت فعال بوده و محتوای اون به طور همیشگی بروزرسانی شه
  • جایگاه سایت هدف در یافته های جستجوی گوگل و کلمات مورد نظر شما مناسب باشه
  • محتوای موجود در صفحات واقعی بوده و به وسیله رباتای خودکار تولید نشن
  • تعداد لینکای خارجی در سایت زیاد نباشه و این لینکا به صفحاتی با موضوع مربوط به سایت باشن
  • تعداد و کیفیت لینکای ورودی به اون سایت رو بررسی کنین
  • سایت مورد نظر در شبکه های اجتماعی فعال و دارای مخاطب باشه
  • صفحات سایت دارای رتبه مناسبی در موتورای جستجو باشه

معمولا شما هنگام لینک سازی با پیشنهاداتی مواجه میشین که ممکنه وسوسه انگیز باشن ولی دقت کنین که قرار دادن لینک خود در سایتایی با شرایط زیر ممکنه موجب جریمه یا افت جایگاه سایت خود شید.

  • صفحاتی که دارای لینکای خارجی زیادی باشه
  • صفحاتی که در موتورای جستجو ایندکس نشه
  • بک لینکای پولی و با تعداد زیاد
  • رد و بدل کردن لینک با سایتای نامعتبر
  • دریافت بک لینک از سایتای با کیفیت کم