از جمله اثرات مستقیم ورزش، تولید محصولات ورزشی می­باشد (ساندرسون و همکاران، 2000). محصول ورزشی بسته­ای مرکب از اجزا ملموس و ناملموس است. ورزش دارای عناصر قابل لمس و غیرقابل لمس می‌باشد که آن ­را برای بازاریابی، محصولی منحصربه­فرد می­سازد (محرم­زاده، 1388، ص 253). شنک (1999) محصولات ورزشی را به عنوان یک کالا، خدمت و یا ترکیبی از هر دو معرفی می­نماید که به منظور فراهم آوردن منافعی برای برگزارکنندگان، مشارکت­کنندگان و حمایت­کنندگان ورزشی، طراحی می­شود. محصول ورزشی بنابراین شامل یک دسته از منافعی است که به منظور ارضای نیازهای مصرف­کنندگان ورزشی ارائه می­گردد که خود شامل محصولات اصلی و برخی دیگر از محصولات جانبی می­شود و می­توان از آن­ها به عنوان محصولات اضافی یاد کرد (محمدکاظمی و همکاران، 1387، صص 110-109). ورزش یک صنعت شناخته شده در تجارت بین الملل محسوب می شود. قسمت عمده­ای از صنعت ورزش مرتبط با حفظ و گسترش خرید و فروش می باشد (فارلی و کوئستر، 2005).

 

1-1-1     طبقه­بندی محصول ورزشی

 

حوزه­ی محصولات ورزشی را به­طور کلی می­توان به دو بخش مجزا تقسیم­بندی نمود، در بخش نخست کالاهایی قرار دارند که تولید آن­ها در موفقیت اجراهای ورزشی تقش دارند (محمدکاظمی و همکاران، 1387،ص 110). در صنعت ورزش، نمونه­هایی از محصولات مادی شامل کالاهایی از قبیل کفش­های ورزشی، راکت­های تنیس، یادبودها، توپ­های گلف و بوردهای اسکیت است. هم‌چنین کالاهایی وجود دارند که منحصراً در ورزش مورد استفاده قرار نمی­گیرند، اما می­توانند در ورزش استفاده شوند و یا همین­طور به عنوان بخشی از تجارب ورزشی مورداستفاده قرار گیرند. این کالاها اقلامی نظیر عینک­های آفتابی، کلاه، تی­شرت، ساعت، کیف­های ورزشی و لباس هستند که همگی از نوع کالاهای قابل­لمس هستند. یعنی می­توان از طریق حواس پنج­گانه حس کرد (کشکر و همکاران، 1390، ص 86). بخش دوم از محصولات ورزشی به حوزه­ی عملیات ورزشی شامل فعالیت­های ورزشی که به عنوان یک محصول طراحی و ایجاد شده است و برای شراکت یا تماشا به مشتریان ورزشی ارائه می­گردند، مربوط می­شود (محمدکاظمی و همکاران، 1387، ص111).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تم تولد دخترانه : دنیای زیبا و لطیف دختر بچه ها