مشکلات زنجیره تامین

در جهان تجارت مثالهای بیشماری از شرکتهایی که قادر نیستند به سطح تقاضایشان برسند و در نتیجه موجودیهای هزینه­بر و زیادی را متحمل می­شوند، وجود دارد. در این قسمت، ما به تشریح این مشکلات و علل آنها می­پردازیم.

مشکلات طی زنجیره تامین به طورکلی از دو منبع ناشی می­شوند (Stadtler & Kilger, 2004).

1- عدم اطمینان:

یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تامین، پیش­بینی تقاضا است. پیش­بینی تقاضا از چندین فاکتور از قبیل رقابت، قیمتها، شرایط فعلی، توسعه تکنولوژیکی و سطح عمومی تعهد مشتریان، تاثیر می­پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تامین، زمانهای تحویل است که خود، به عواملی مانند نسبت خرابی ماشینها در فرآیند تولید خطی، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می کند و مشکلات کیفیت مواد، که ممکن است تأخیرات تولید را ایجاد کند، وابسته است.

2- عدم هماهنگی:

این نوع مشکلات، هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندارد. یعنی وقتی پیغام برای شرکای تجاری غیرقابل فهم باشد.

همانطور که اشاره شد، مشکلات بیشماری طی زنجیره تامین می­تواند رخ دهد که در این قسمت به دو مورد از مزمن­ترین مشکلات آن اشاره می­شود.

الف – اثر شلاقی[1]:

اثر شلاقی به تغییرات نامنظم در سفارشات طی زنجیره تامین اطلاق می شود. این اثر برای اولین بار به وسیله پروکتل و گمبل (P&G)، در ارتباط با یکی از محصولاتشان مشاهده و شناخته شد. یک تحقیق نشان داد که سفارشات توزیع­کنندگان، به دلیل پیش بینی ضعیف تقاضا، کمبود هماهنگی و اطمینان درمیان شرکای زنجیره تامین، تغییرات نامنظمی داشت. به دلیل اینکه هر ماهیت مجزا طی زنجیره تامین، سفارشات و تصمیمات موجودی را با یک دید به سمت منافع خود، به طرف بالای زنجیره تامین ارسال می­کرد. که این امر منجر می­شود که میزان پیش بینی­ها به طرف بالای زنجیره، همچنان افزایش بیابد و به موجودیهای اضافه­ای در تمام قسمتهای زنجیره تامین منجر شود. هزینه­های ناشی از این اثر بر کلیه اعضای زنجیره تأمین تحمیل می­گردد و نتایج آن را می­توان در افزایش ظرفیت تولیدی کارخانجات، افزایش سطوح موجودی انبار، افزایش نرخ کالاهای معیوب، افزایش هزینه­های حمل و نقل، افزایش هزینه­های نیروی کار و از دست دادن مشتریان مشاهده کرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ارتباط هوش معنوی و رهبری

 

 

ب – ذخیره فریبنده:

اینگونه مشکل، زمانی که مشتریان محصولی را می­خواهند که دردسترس نیست، اتفاق می­افتد، گرچه در حقیقت محصول وجود دارد. مثل وقتی که محصول درجایی نادرست قرار می­گیرد یا اینکه مقدار ذخیره ناصحیح است.

[1] The bullwhip effect