وقتی کسی می گه «اهمیتی نمی دم مردم به من چه حسی دارن»، فقط دیواری احساسی دور خود کشیدهه. این فرد می خواد از خود در برابر دوری شدن یا آسیب دیدن به دست بقیه محافظت کنه. همه ما دوست داریم بقیه ما رو دوست داشته باشن. آدما حیوانات اجتماعی هستن. روان شناس معروف آبراهام مازلو می گه: «احساس عشق و دوست داشتن و نزدیک بودن به کسی کمک می کنه تا به بالاترین درجه آگاهی و عقل برسیم». این مقاله رو بخونین تا ببینین اگه کسی از شما متنفر بود چیکار کنین.

 

همه ما واسه زنده موندن به بقیه احتیاج داریم؛ از زمان نوزادی تا مدرسه و وقتی مشغول کار میشیم. تحقیقات زیادی هستن که نشون میدن ارتباطات اجتماعی به افراد سالخورده کمک می کنه تا بیشتر عمر کنن و خوشبخت تر باشن. سخت ترین نوع تنبیه سلول انفرادیه.

هیچوقت نمی تونین تواناییای خود رو بدون کمک بقیه کشف کنین. در زندگی شخصی و کاری خود همیشه به کسائی احتیاج دارین که با اونا حرف بزنین، به شما گوش بدن و اگه ایده ی بدی داشتین شما رو از اجرای اون بازدارند. افراد به آینهای انسانی احتیاج دارن که به اونا بگن چقدر در طول یک سال رشد کردن. این آینها هستن که نقاط قوت شما رو نشون تون میدن.

افراد معمولا فقط نقاط ضعف شون رو به خودشون یادآوری می کنن. واسه همین هم به دوستان و همکاران مورد اعتمادی احتیاج دارن تا خودآگاهی رو در خود زیاد کنن.

همه ما خیلی به ارتباطات اجتماعی احتیاج داریم. واسه همین هم عکس العملای متفاوتی به طردشدن، قضاوت منفی، کنایها و حرفای نیش دار نشون میدیم. این عکس العملای از کمی ناراحتی خاطر گرفته تا دچار شدن به افسردگی متفاوت هستن.

ولی می تونین یاد بگیرین که اگه کسی از شما خوشش نیامد، خیلی از کار اون آزرده نشید. باید آگاهانه بین تمایل به دوست داشته شدن و درک شرایط حاضر تعادل بسازین.

۱. واکنش دفاعی نشون ندین و رابطه رو قطع نکنین

اولین قدم واسه کنار اومدن با یک موقعیت منفی اینه که واکنش خود رو بشناسین. سعی نکنین احساسات خود رو فرو ببرین. عوضش روزی چند بار از خود بپرسید: «چه حسی دارم؟» در سینه احساس ترس می کنین؟ قلب تون از خیانت به درد اومده؟ شونِه هاتون از عصبانیت خم شده؟ در دل احساس تحقیرشدگی می کنین؟ واسه تشخیص دادن احساسات خود باید کمی تمرین کنین. اولین قدم اینه که ببینین کدوم احساس به سراغ تون اومده. بعد از اون می تونین تصمیم بگیرین چیکار کنین.

۲. در مورد حقایق شرایط موجود فکر کنین

وقتی حس می کنین از فردی دوری می کنین یا حالت دفاعی گرفتین، از خود بپرسید: «طرف مقابل میخواس چه کاری با شما بکنه؟» اون وقعا میخواس به شما توهین یا خیانت کنه؟ به شما بی احترامی کنه یا شما رو به مسخره بگیره. مغز خیلی سعی می کنه از شما محافظت کنه. پس اگه ببینه احتمال آسیب اجتماعی هست، شرایط رو تهدیدکننده درنظر میگیره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   وقف چیه و چه شرایطی داره؟ 

این مراحل منطقی نیس. وقتی به حرفای کسی واکنش نشون میدید، از خود بپرسید: «منظورش از این حرف چی بود؟ میخواس منو ناراحت کنه؟ بقیه به خاطر این حرفا درمورد من قضاوت منفی می کنن؟» می تونین از کسی بپرسید که می خواسته به شما توهین کنه یا ایده ی شما رو به مسخره بگیره؟ افراد معمولا از اثر حرفای خود آگاه نیستن. اگه بدونین طرف مقابل منظور خاصی نداشته احساس بهتری دارین.

۳. اول ببینین نظر منفی اون در مورد شخص شما ست یا ایده ی شما

وقتی مغز احساس خطر می کنه، طوری واکنش نشون میدیم که انگار مورد حمله هستش ایم. در این مواقع به شکل طبیعی همه حرفا رو به خودمون می گیریم. یک نفس عمیق بکشین و از خودتون بپرسید: « طرف مقابل در مورد ایده ی من حرف می زد یا در مورد شخص خودم؟» اگه مطمئن نبودین یک نفس عمیق دیگر بکشین. احساس کنین که هوا وارد بدن شما می شه. این کار شما رو درحال حاضر نگه می داره و اجازه نمی ده در افکار خود غرق شید.

اگه می تونین به چشمان طرف مقابل خیره شید. بعد دوباره سؤالات مورد دوم رو از خودتون بپرسید. در این صورت می تونین مشخص کنین که اون با حرفش می خواسته به شما حمله کنه، یا فقط یک اختلاف نظر کوچیک داره که می تونین اونو حل کنین.

۴. ببینین احساس طرف مقابل نسبت به شما واسه تون مهمه یا نه

بعضی افراد از شما خوش شون میاد. بعضیا خوش شون نمیاد. قضاوت طرف مقابل در مورد شما روی کار یا زندگی تون تأثیری داره؟ اگه نه، چه جوری می تونین قید نیازتون واسه دوست داشته شدن یا مورد احترام بودن به وسیله این فرد رو بزنین؟ چیکار کنین که احساسات خود رو خنثی نگه دارین و شمام از اون متنفر نشید؟

سعی کنین افراد رو همونجوریکه هستن قبول کنین. سعی نکنین اونا رو تغییر بدین یا بهتر کنین. با صبوری و محبت به حرفای اونا گوش بدین. در این صورت چه اون فرد از شما خوشش بیاد، چه نه، می تونین به طرف اهداف خود حرکت کنین. دکتر شارلوت کسل (Charlotte Kasl) نویسنده ی کتاب «اگه بودا نامزد داشت» می گه: «وقتی سنسور شخصی خود رو از کار میندازین، می تونین به بهترینا برسین. طرف مقابل رو تو ذهن خود ببخشین و از اشتباهات اون بگذرید. در این صورت می تونین خودتون رو هم ببخشین که از اون ترسیدید یا عصبانی شدید.»

تموم سعی خود رو بکنین و از همه امکانات خود استفاده کنین. اهمیت دادن به اینکه بقیه از شما خوش شون میاد یا نه، فقط مهم ترین دارایی شما رو هدر می ده: انرژی شما رو.



در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی