بررسی نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش …

دانلود تحقیق و پایان نامه

اینکه چند نفر و از کجا به وبلاگ یا سایتشان لینک داده‌اند برای آن‌ها بسیار مهم است و مدام به سایتشان سر می‌زنند و احتمالاً از کمبود یا افزایش بازدیدکنندگان دچار استرس می‌شوند. خود افشاگری وبلاگی مسئلهٔ دیگری است که محققان آن را یک بیماری خوانده‌اند. گروهی از مردم راز‌ها و اسراری را که معمولاً شخصی و خصوصی قلمداد می‌شود، روی وبلاگ‌هایشان افشا می‌کنند که دامنه آن از عکس‌های خصوصی گرفته تا روابط خصوصی امتداد دارد.
۳. استفاده های پورنوگرافی؛ در این حالت فرد مدام در اینترنت به دنبال تحریکات جنسی است.
۴. اعتیاد جمع‌آوری اطلاعات: در این نوع اعتیاد، فرد شیفتهٔ غنای اطلاعات وب می‌شود و جست‌وجوی بیش از اندازه برای جمع‌آوری اطلاعات، از پیامدهای این شیفتگی است. وبلاگ نویسی و خرید اینترنتی بیش از اندازه و اینترنت گردی از همه جا، آشغال جمع کنی اینترنتی، از دیگر موارد اعتیاد اینترنتی هستند( بازرگان، ۱۳۹۰).
۲-۳-۱۴ آثار و پیامدهای اعتیاد اینترنتی
تأثیرات اعتیاد اینترنتی هم جسمانی است و هم بیرونی و مربوط به زندگی شخصی. هر رفتار افراطی را نمی‌توان اعتیاد اعلام کرد، به عنوان مثال نمی‌توانیم یک مکالمه طولانی با تلفن را اعتیاد حساب بیاوریم و همچنین نوع استفاده غلط هیچ‌گاه به معنای غلط بودن خود رسانه اینترنت نیست. مقاومت در مورد اینکه ما اینترنت را به عنوان یک عامل اعتیادآور بخوانیم بیشتر به فواید اینترنت در جامعه بر می‌گردد. از اینترنت می‌توان استفادههای گوناگون برد و همین استفاده‌ها نیز بیشتر در ارتباط با جنبه های حرفهای زندگی ممکن است که پیش بیایند. به عنوان مثال تجارت ممکن است از راه اینترنت صورت بپذیرد و این عامل، استفاده بیشتر از اینترنت را رقم بزند.
به همین دلیل است که تشخیص علایم اعتیاد به اینترنت به دلیل جنبه های گوناگونی که در زندگی امروزه پیدا کرده است بسیار مشکل است و به یک پزشک حاذق در این بین نیاز است تا علایم اعتیاد به اینترنت را تشخیص دهد زیرا استفاده بیشتر به منزله رفتار اعتیادآور در اینترنت محسوب نمی‌گردد.
فرد معتاد به اینترنت نوعی احساس به روز بودن در محیط تکنولوژیک می‌کند. پیامدهای زیستی شامل آسیبهایی مانند کمر درد و خستگی چشم و بی‌تحرکی بر اثر عدم ورزش رخ می‌دهند. اختلال در الگوهای خواب شبانه نیز از سایر پیامد‌ها است. در موارد شدید استفاده از کافئین از سوی کاربر برای استفاده طولانی مدت از اینترنت مشاهده شده است. این آسیب‌ها در برابر آسیبهای روانی بسیار کم‌رنگ‌تر هستند.
در زمینه آسیبهای اجتماعی، تحقیق یونگ نشان داد که ۵۳ درصد از معتادان به اینترنت در روابط ازدواج، دوستیابی و روابط بین کودکان و والدین دارای اختلال بودند. بیماران زندگی انفرادی در کنار رایانه را به تدریج جایگزین زندگی در کنار مردم ساخته بودند. در مورد همسران، معمولاً اعتیاد اینترنتی باعث آن می‌شود که همسر نتواند وظایف خود را به طور کامل انجام دهد که به آن همسر (بیوه مجازی[۸۴]) نیز گفته می‌شود. حتی در نمونههای شدید اعتیاد به اینترنت، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد.
یکی دیگر از مشخصههای رفتاری اعتیاد به اینترنت پرخاشگری در عدم دسترسی به اینترنت است. از دیگر مشکلات نوعی مسخ شدگی است. معتاد اینترنتی قادر به انجام عمل در محیط واقعی نیست و در واقع بیشتر ذهنیات فرد هستند که انرژی معتاد را می‌گیرند تا اعمال روزانه او در محیط واقعی. از افزایش موارد طلاق نیز از مشکلات ناشی از اینترنت نام می‌برند(کوئیتنر[۸۵]، ۱۹۹۷ ). حتی در مواردی عجیب گزارش شده که برخی از همسران که به اینترنت اعتیاد دارند بیشتر تمایل دارند که با همسر خود در زندگی مجازی ارتباط داشته باشند تا با آن‌ها به خرید بروند و یا در کارهای اجتماعی شرکت کنند.
بیماران روابط عاطفی و اجتماعی خود را در فضای مجازی برای یافتن عشق، حتی بعد از ازدواج ادامه می‌دهند. امروزه در اکثر مدارس استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار آموزشی مدرن مورد توجه قرار گرفته است با این حال ۸۶ درصد از معلمان بر این باورند که اینترنت عملکرد درسی کودکان را بهبود نمی‌بخشد(برابر[۸۶]، ۱۹۹۷ ). معلمان بیان می‌داشتند که اطلاعات بر روی اینترنت بیش از حد آشفته است.
مطالعه یونگ همچنین نشان داد که ۵۰ درصد از دانش آموزانی که از اینترنت زیاد استفاده می‌نمایند، نمرات ضعیف‌تر و مطالعه و توجه کمتری به درس در کلاس داشته‌اند. مطالعات در زمینه اعتیاد به اینترنت در محیط شغلی هم نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از مصارف اینترنت در محیطهای کاری مرتبط به استفادههای غیر کاری است(روبرت هالف[۸۷]،۱۹۹۶).
در واقع فرد با مصرف اعتیادگونه، درد را فراموش می‌کند و به شادی می‌رسد؛ این در حالی است که به واقع مشکلی حل نشده است. ما در حالت واقعی وقتی مشکلمان حل شود خوشحالیم اما در حالت اعتیاد بدون دلیل خوشحالیم. رسانه فرد را در حالت کنونی‌اش قرار می‌دهد. در واقع اینترنت پوششی می‌شود برای مشکلات فرد. در این بین آسیب‌ها خود را پنهان می‌سازند و این امر باعث آن می‌شود تا پزشکان و جامعه به این آسیب‌ها برای حل آن‌ها پی نبرند و به لایه های زیرین جامعه بروند. مانند مشکلات زناشویی. این امر باعث می‌شود تا راه حلی نتوان برای مشکلات پیدا کرد.
۲-۳-۱۵ عوامل ایجاد کننده اعتیاد اینترنتی ( به جز خود عامل اینترنت )
اینکه هر وقت فرد احساس ناامیدی، افسردگی و تنهایی و عدم جذابیت می‌کند و به سراغ عامل تسکین
دهنده می‌رود، یکی از مشخصه های رفتار اعتیادآور است. عوامل پیش زمینهای نیز در این بین مهم هستند، مانند عزت نفس پایین که باعث می‌شوند فرد به اینترنت روی بیاورد. در کل ممکن است که اعتیاد به اینترنت تنها واکنشی باشد به زندگی رقت بار فرد. در واقع مواد تخدیر کننده مانند الکل، دارو و اینترنت در واقع یک مفعول شرایط نابسامان اجتماعی هستند و خود آن‌ها فاعل شرایط بد نیستند.
یک عامل دیگر مسخ کنندگی رسانه‌ها هستند، زیرا باعث می‌شوند که افراد در برابر مشکلاتی که دارند هیچ واکنشی نشان ندهند، درست مانند مواد مخدر. فرد معتاد دیگر به دنبال کار نمی‌رود و برای مشکلات خود دست به فعالیت نمی‌زند و به همین دلیل روی به رسانه می‌آورد و مواد مخدر، تا مسخ گردد و آلامش تسکین یابد. اینترنت ماده مخدری برای فرار از واقعیت است. بار‌ها دیده یا شنیده‌ایم که گاهی یک کاربر اینترنت تا چند روز پشت رایانه حتی غذا نمی‌خورد. این امر در واقع نمایانگر این جدا سازی فرد از واقعیت است که حتی فرد نیازهای اولیه برای زنده ماندن خود را جدّی نمی‌گیرد و آن‌ها را واقعی نمی‌پندارد(بازرگان،۱۳۹۰).
۲-۳-۱۶ راهبردهای درمانی
برای درمان اعتیاد به اینترنت، هرگز استراتژی ممانعت از ورود فرد بیمار به اینترنت تجویز نمی‌شود. معمولاً استراتژی هایی که پزشکان در این مورد پیشنهاد می‌دهند بر مدیریت زمان روزانه و استفاده از برنامه های جایگزین تأکید دارد. باید فرد را توانمند کرد زیرا فرد توانمند با عزت نفس بالا اینترنت را در کنترل خود می‌گیرد و نه اینترنت وی را.
۱. تمرین در مقابل؛ مدیریت زمان یکی از فاکتورهای مهم در اعتیاد اینترنتی است زیرا بیشترین ضربه را فرد از این نوع اعتیاد، از زمانی که از دست رفته است می‌خورد و نه از آسیب جسمانی. اولین سؤال پزشک نیز باید این باشد که فرد در طول روز و هفته چقدر در اینترنت است، چه ساعت‌هایی در روز و در کجا معمولاً به اینترنت دسترسی پیدا می‌کند. این سؤال‌ها برای برنامه‌ریزی طرح درمانی برای طرح‌ریزی یک الگوی زمانی جدید زندگی مناسب هستند. به عنوان مثال از بیمار بخواهیم به جای بررسی روزانه پست‌های الکترونیک، در صبح، دوش بگیرد و یا به بیمار بگویند تا استفاده از اینترنت را تا بعد از شام به تعویق بیاندازد. اگر بیمار حاضر به ترک رفتار نیست از او بخواهیم حداقل هر نیم ساعت از اینترنت خارج گردد و یا مکان استفاده از اینترنت را تغییر دهد.
۲. پرهیز بیشترین اعتیاد‌ها به اتاقهای چت، بازیهای آنلاین و گروه‌های اینترنتی است. در روش دیگر باید از افراد خواسته شود ۵ مزیتی که از استفاده روزانه از اینترنت را به دست می‌آورند همراه با ۵ تا از معایب آن بنویسند تا ببینند کدام یک از آن‌ها دارای چربش بیشتری بر دیگری دارد. یکی از دلایل اعتیاد اینترنتی عدم حمایت از جانب گروه‌های دوستی و ضعف در روابط گسترده اجتماعی است که این امر باعث آن می‌شود تا فرد به دنبال این‌گونه از ارتباطات در اینترنت برود.
به طور کل همان‌گونه که بیان داشتیم اعتیاد به اینترنت ناشی از عزت نفس پایین فرد کاربر و مشکلات در برقراری ارتباط و زندگی در جهان واقعی است و هرچه قدر این مشکلات در جامعه بیشتر باشد میزان اعتیاد به اینترنت نیز افزایش می‌یابد و مشکل زمانی حاد می‌شود که اعتیاد به اینترنت این مشکلات را افزایش می‌دهد. باید توجه داشت که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولین امر باید به طور کار‌شناسی در پی پیشگیری و به حداقل رساندن این مشکل در جامعه باشند تا سلامت جامعهٔ ما دست‌خوش آسیب‌های ناشی از استفاده بی‌رویه از اینترنت نشود.
۲-۳-۱۷ معرفی خلاصه ای از آخرین پژوهش ها
۱– بررسی راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در برنامه درسی مدارس متوسطه شهرفین
نمونه برداری خوشه ای ، و نتایج حاصل از ارزشیابی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس[۸۸] و اکسل[۸۹] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در برنامه اس پی اس اس مقایسه میانگین ها با تی تست [۹۰]انجام شد . لازم به توضیح است که در این تحقیق ارائه محتوای درسی در کارگاه کامپیوتر صورت می گرفت و دروس زیست شناسی ، شیمی و زمین شناسی پایه دوم ، سوم ، و پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی را شامل می شد . ابزار و مواد آموزشی شامل کامپیوتر ، کتاب درسی که بصورت الکترونیکی توسط دبیران مربوطه که آشنایی کافی با کامپیوتر و آموزش الکترونیکی داشتند تهیه شد . بر اساس نتایج به دست آمده از مقایسه کارکنان آموزشی و اداری، فراوانی درصدی کارکنان اداری آموزشی دیده ۵۰% ، متوسطه ۴۵ % ، راهنمایی ۱/۳۹% و ابتدایی ۱/۴۴% بود . می توان پتانسیل های قابل قبولی از نظر نیروی انسانی در بخش های اداری و آموزشی در منطقه وجود دارد که در صورت فراهم بودن سایر شرایط می توان امیدوار بود آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شود . بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که در مجموع در بسیاری موارد کیفیت آموزشی بهبود یافته است . ولی در مواردی که موفق نبوده ایم می تواند از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد . اول این که روش های ارزشیابی در روش معمولی و روش جدید متفاوت است . بهعلاوه در این شیوه پیش زمینه هایی باید از طرف مدرسه و دانش آموز فراهم باشد . دانش آموز باید آشنایی کافی با رایانه داشته باشد و بتواند از اینترنت به جستجوی مطالب مورد نیازش بپردازد. این تحقیق نشان داد که برای توسعه آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات مهارت های هفت گانه ال سی دی ال کافی نیست بلکه باید مدارس ما به ابزارهای لازم دسترسی داشته باشند ، ملاک های ارزشیابی به طور دقیق تر مورد توجه واقع شود و در محتوای کتاب درسی جایی برای استفاده از رایانه در نظر گرفته شود . (باقر زاده و همکاران ،۱۳۸۵)
۲- فناوری اطلاعات برای آموزش ، ابزاری فربه یا چالشی نو
نویسنده این مقاله راهکارهای زیر را برای مقابله با چالشهای ورود ابزار و فناوری ها به حیطه آموزش مطرح کرده است :
فرآیند بازسازی فرهنگی و مبانی اجتماعی ، ارائه ارزشها و شاخص های فرهنگی با زبانی تازه و شیوه های نو ، می باشد یا استفاده از خود این ابزار در غنی سازی اندیشه و دانش ملی و ایجاد یک فرهنگ پویا که قابلیت پذیرش این توسعه را بیش از پیش داشته باشد . در حقیقت سر چشمه این مشکلات را باید در بخش فرهنگی مربوط به این ابزار جستجو کرد نه محدودیت دسترسی به آنها، برای بهره گیری از قابلیت های بیشمار فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعمیم آموزش و توسعه دانش و گسترش یادگیری ، نیاز به اصلاح سیاست های کلان آموزشی و رویکردهای آن به همراه بهبود زیر ساخت ها و سازماندهی مجدد محتوای آموزشی و حمایت در منابع مالی . ( توضیح ، ۱۳۸۵)
۲-۳-۱۸ فضا و زمان آموزشی لازم آموزشی (برنامه زمان بندی)
معمولاً زمان مناسب برای فرآیند های یادگیری و آموزشی را با توجه به ویژگی های پیام گیران یا یادگیران انتخاب می کنند . این انتخاب بر اساس نظریه های مختلف روان شناسی رشد است.
سازمان دهی فضای آموزشی امری مهم است . تحقیقات نشان داده اند که فضاهای یادگیری عامل خنثی در فرآیندهای آموزشی و یادگیری نیستند. محیطی که در آن یادگیری صورت می گیرد حد و مرزی ندارد. کودک در خانه ، مدرسه ، خیابان، پارک ، کتابخانه عمومی مسجد و هر جا که بتواند حضور یابد یاد می گیرد . اما بخشی از محیطهایی که کودک در انها حضور می یابد عملاً برای آموزش و یاد گیری طراحی شده اند . مدرسه و کتابخانه از آن جمله اند . نام این مکانها را فضای آموزشی گذارده اند . فضاهای آموزشی در داخل محیط یادگیری قرار گرفته اند . طراحی مناسب فضای آموزشی بر میزان یادگیری اثر می گذارد . خواه این طراحی کل ساختمان مدرسه را در بر می گیرد . و خواه تنظیم فضای آموزشی به معنی نحوه قرار گرفتن دانش آموزان و ابزار در کلاس درس باشد . از تحقیقات اولیه ای که در رابطه با نحوۀ نشستن دانش اموزان در کلاس صورت گرفته تحیقی استینز (۱۹۵۰) است . او متوجه شد اگر افراد دایره وار دورهم بنشینند ، میزان تعامل بین افرادی که رو به روی هم نشسته اند بیش از تعامل بین افرادی است که کنار دست هم نشسته اند تحقیقات دیگر ( آدافر و بیدل ۱۹۷۰، سمر۱۹۶۷) نشان دادند که در روال نشستن در کلاس درس به صورت ستون و ردیف ، افرادی در ردیف اول و ستون وسط می نشستند میزان تعاملشان بیشتر است چیزی که در این تحقیقات مشخص نبود این بود که آیا ستون و ردیف در میزان تعامل اثر دارد یا افرادی که معمولاً پر حرف هستند در این مکان می نشینند . در تحقیق دیگر کینا (۱۹۷۶) متوجه شد که افرادی که از نظر تعامل کلامی در سطح بالایی طبقه بندی شده بودند ( پر حرفها) به حد معنی داری بیش از افرادی که از نظر کلامی سطح پایینی طبقه بندی شده بود ( کم حرفها) ردیف ردیف وسط را انتخاب می کردند . کینا نتیجه گیری می کند که کم حرفها از اینکه وضعیت را بررسی می کنند معمولاًدنبال جاهایی می گردند که به طور بالقوه تعامل کمتری در ان ها جریان دارد . کینا دریافت که در بین گروهی که از نظر حرف زدن در سطحی متوسط طبقه بندی شده بودند آنهایی که در ستون وسط کلاسی نشسته بودند بیش از افرادی که در طرفین نشسته بودند حرف می زدند.
معلم می تواند از نتیجه این تحقیقات در تنظیم فضای آموزشی در اختیار استفاده کند و در تعیین محل نشستن برای دانش آموزان سعی کند شاگردان کم را در ستون وسط و در ردیفهای جلو کلاس بنشاند تا بیشتر در صحبتهای که در کلاس جریان دارد شرکت کنند.
استفاده از روشها و فنون مختلف آموزشی وابسته به حداقل امکان تنظیم فضاست . اگر صندلیها بر کف اتاق چسبیده باشند . معلم به سختی می تواند دانش اموزان را به گروههای کوچک تقسیم بندی کند . یا اگر کلاس دارای پرده نباشد معلم به سختی می تواند از پروژکتور فیلم یا اسلاید استفاده کند .
موارد دیگری که در تنظیم فضای مناسب آموزشی باید در نظر گرفته شود میزان نور ، صدا، طریقه قرار گرفته اثاثیه شامل میز و صندلی، تخته ، پرده فیلم ، پارتیشن ( برای جدا کردن فضا ) و کف اتاق است .
نور کلاسهای درس باید قابل کنترل باشد . یعنی بهتر است کلاسهای دارای پرده باشند تا اگر معلم بخواهد از فیلم و اسلاید و فیلم استریپ یا پروژکتور اپک استفاده کند بتواند نور کلاس را کم و زیاد کند . سرو صدای بیرون کلاس نباید در کلاس شنیده شود . چون عامل پارازیت در ارتباط کلاسی خواهد بود و نخواهد گذاشت پیام به پیام گیرها برسد .
صندلی های ثابت بیشتر مناسب سالن های آصفی تئاتر است نه کلاس درس . برای کلاس درس میز و نیمکت های متحرک مناسب اند تا معلم به دلخواه و بر اساس فن آموزشی که به کار گیرد بتواند محل قرار گرفتن آنها را تغییر دهد . صندلی های دسته دار به علت اینکه معمولا جای کافی برای فعالیت نوشتنی دانش آموزان ندارند برای سنین دبستانی مناسب نیستند.
کف اتاق برای سنین پیش دبستانی بهتر است با موکت مطروش باشد و برای سنین بالاتر بهتر است که از کفپوشها یی پوشیده شده باشد که تولید صدا نکند و نظافت آنها آسان باشد .

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir