طراحی سایت ساده وافزایش کارایی

۵ راه واسه طراحی سایت ساده

طراحی سایت ساده علاوه بر سلیقه و کدنویسی نیازمند رعایت نکات کاربردی واسه دسترسی بهتر بازدیدکنندگان به مطالب هم هستش. به خاطر همین ساده کردن هرچه بیشتر کار با سایت و راحتی کاربران با اون رضایتمندی مشتریان شما رو زیاد می کنه. با این حال امکان ایجاد تغییرات اساسی تو یه سایت در حال کار وجود نداره پس بهتره چند نکته مهم رو واسه طراحی سایت ساده و افزایش بازدهی اون انجام بدیم.

 

۱- تعیین بخشای اصلی سایت

قدم اول ممکنه روشن به نظر برسه ولی بدیش اینه تعداد خیلی از سایتها توجهی به اون نمی کنن. مطالب، تصاویر و موضوعات موجود در سایت رو به دو بخش مهم و غیر لازم تقسیم کنین.

طراحی سایت ساده و کاربردی در اول کار سختی میشه و همه موضوعات در نظر شما مهم جلوه میکنن ولی با کمی دقت بیشتر و بررسی نقاط قوت سایت یا شرکت خود و هم اینکه تعیین اندازه محبوبیت سرویسای جور واجور شما پیش مشتریان بدون هیچ سختی ای بخشای غیر لازم سایت رو شناسایی می کنین. تمرکز خود رو روی موضوعات مهمتر بذارین.

 

قانون ۸۰-۲۰

براساس قانون ۸۰-۲۰ تنها ۲۰ درصد مطالب موجود در صفحه سایت مهم بوده و ارزش اونو تعیین میکنن و ۸۰ درصد بقیه قابل حذف هستن آسیب ای به کارایی سایت نخوان زد. بطور مثال تو یه صفحه خاص این ۲۰ درصد میتونه یه فرم ثبت نام، اشتراک خبرنامه و یا خرید محصول باشه.

با به کار گیری قانون ۸۰-۲۰ و با برجسته سازی بخشای اصلی به سرعت تاثیر اونو بر کارکرد مشتریان در سایت و اندازه بازدهی تبلیغات خود می بینین. افزایش اندازه فروش یا نسبت ثبت نام به بازید میتونه موفقیت شما رو تضمین کنه چون مطالب اضافی واسه درگیر کردن ذهن بازدیدکننده و خروج از صفحات سایت وجود ندارن.

 

۲- حذف بخشای اضافی از سایت

با به کار گیری قانون ۸۰-۲۰ بخشای اصلی و لازم سایت رو شناسایی کردیم، حال وقت اون رسیده که ۸۰ درصد اضافی رو از سایت خارج کنیم. این بخشها ممکنه شامل سایدبارهای زیادتر از اندازه، افزونه های اشتراک گذاری، جزئیات نوشته مانند نویسنده، تاریخ و تعداد نظرات باشه. هم اینکه تعداد بالای لینک در فوتر سایت به صفحات خارجی میتونه یکی از عوامل خروج بازدیدکنندگان از سایت شما باشه.

 

۳- تعداد صفحات رو کم کنین

تا حد امکان صفحات اضافی سایت رو خارج کنین، صفحاتی که بخشی از صفحات اصلی هستن و اطلاعات محدودی رو در اختیار کاربر قرار میدن کارایی آنچنانی بر موفقیت شما ندارن بطور مثال داشتن دو صفحه جدا از هم با عنوانای “درباره ما” و “درباره سایت” کار جالبی نیس یا صفحاتی جدا از هم واسه “تعرفه آگهی” و “سفارش آگهی”، شما بدون هیچ سختی ای می تونین فرم سفارش آگهی در همون صفحه تعرفه بذارین.

زمانیکه گزینه های زیادی در اختیار مشتریان خود بذارین سردرگم شده و هیچ کدوم رو انتخاب نمی کنن، تنها گزینه های اصلی رو در اختیارشون بذارین.

 

۴- به کار گیری بخش بالای سایت

تحقیقات نشون دادن که بازدیدکنندگان بیشتر زمان خود رو در بخش بالایی سایت یعنی همون قسمتی که با بارگذاری صفحه و بدون پایین اومدن به نمایش در میاد میگذرونن. پس اگه می خواید بازدهی سایت خود رو زیاد کنین مهمترین بخشا رو در این قسمت بذارین.

 

تنوع رنگ کم در طراحی سایت ساده

شاید فکر کنین زمانیکه میشه از ۱۲ یا ۱۳ رنگ در سایت استفاده کرد به چه دلیل خود رو محدود به ۲ یا ۳ رنگ کنیم؟ ولی برایطراحی سایت ساده و کاربردی شما باید تعداد رنگا رو کم کنین، اگه به رنگای بیشتری نیاز دارین از ترکیبات روشن یا تیره همون رنگهای اصلی استفاده کنین.

با این کار محیط سایت شما ساده و کاربرپسند می شه و زیبایی خود رو هم از دست نمیده هم اینکه شما این امکان رو دارین تا مطالب مهمتر مانند عضویت در سایت یا پیشنهاد خاص رو با به کار گیری رنگای مخالف با رنگای اصلی سایت در برابر دید بازدیدکننده بذارین.

اگه واسه انتخاب ترکیب رنگ سایت خود با مشکل مواجه شدید می تونین از پیشنهادات واسه ترکیب رنگ سایت با الهام از طبیعت استفاده کنین.

سخن پایانی

نکات بالا واسه طراحی سایت ساده رو میشه در چند جمله کوتاه جمع بندی کرد مهم اون هستش که شما قصد بر ساده سازی سایت خود داشته باشین در اینصورت با بازبینی سایت متوجه موارد غیرضروری و اضافی در سایت خواهید شدف در این راه نکات زیر رو در نظر داشته باشین:

  • قانون ۸۰-۲۰ رو یادتون نره
  • بخشا و مطالب غیرضروری رو خط بزنین
  • تعداد صفحات رو کم کنین
  • از بخش بالایی سایت بیشترین استفاده رو ببرین
  • تعداد رنگهای سایت رو محدود کنین

 

بیشتر بخونین: اصول طراحی فرم ثبت نام سایت