18روش ساده برای پیشگیری از انواع سرطان ها

: ۱۸روش ساده واسه پیشگیری از شکلای جور واجور سرطانا

سرطان یه شبه نه ایجاد می شه نه پیشرفت می کنه. سبک زندگی شما تا حد زیادی می تونه خطر دچار شدن به این مریضی رو کم کنه.

: 18روش ساده واسه پیشگیری از شکلای جور واجور سرطانا

 یه سوم تموم سرطانا در کل دنیا، با تغذیه درست، دوری از سیگار و حفظ وزن در حد متعادل قابل پیشگیری ان.

دوری از نوشیدنیای شیرین: نه فقط این نوع نوشیدنیا، کمکی واسه افزایش خطر دچار شدن به چاقی و دیابت است بلکه خطر دچار شدن به سرطان آندومتر رو هم زیاد می کنه. با در نظر گرفتن تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنائی که مقادیر زیادی نوشیدنیای قندی مصرف می کنن، ۸۷ درصد بیشتر از بقیه زنان در خطر دچار شدن به سرطان آندومتر هستن.

مصرف نشاسته مقاوم: نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ رابطه مستقیم داره. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدراتای رژیمی غیر قابل هضم می گن. اثرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات اون بر میکروبیوم، چربی خون و وزن روش زوم شده.

جنب و جوش بدنی: تحقیقات نشون میده آدمایی که بیشتری زمان روز خود رو بی جنب و جوش به سر می کنن، ۲۴ درصد بیشتر از بقیه در خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر هستن. پیشنهاد کارشناسان بر اینه که دست کم هر یک ساعت یه بار از جای خود بلند شید و واسه چند دقیقه قدم بزنین یا حرکات کششی انجام بدین.

مصرف کلم بروکلی: کلم بروکلی یه منبع فوق العاده غذایی واسه جلوگیری از سرطان است. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بیشتر اونو به صورت بخارپز استفاده کنین. چون به گفته محققان ایتالیایی کلم بروکلی بخارپز شامل گلوکوزینولات بیشتر (قطعات سالم سبزی)، نسبت به کلم سرخ شده، است. کلم بروکلی غنی از سولفورافانه. این ماده خطر دچار شدن به سرطانای معده، سینه و پوست رو کم می کنه.

مصرف آجیل: آجیلا مخصوصا از نوع برزیلی پر از سلنیوم هستن، یه ماده معدنی کم پیدا موجود در خاک که باعث از بین رفتن سلولای سرطانی و بازسازی سلولای دی ان آ می شه. محققان دانشگاه هاروارد ثابت کردن در بین مردان گرفتار به سرطان پروستات، کسائی که بیشترین اندازه سطح خونی سلنیوم رو داشتن، ۴۸ درصد کمتر از بقیه دچار پیشرفت این مریضی شدن. افزایش سطح خونی سلنیوم هم اینکه با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، و کلا مرگ و میر به وجود اومده به وسیله سرطان رابطه داره.

مصرف سیر: این گیاه تند شامل ترکیبات گوگرد آلیله که منتهی به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان می شه و به طور بالقوه به بدن واسه دفع مواد سرطان زا و نابود کردن سلولای سرطانی کمک می کنه. بررسیای محققان نشون داده، زنائی که بیشتری اندازه مصرف سیر رو دارن، ۵۰ درصد کمتر از بقیه زنان دچار سرطان روده بزرگ می شن.

مصرف خونواده کلم: خوردن شکلای جور واجور کلم دست کم یه بار در هفته، با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان کلیه در ارتباطه.

خوردن کنگر فرنگی: یه منبع بزرگ از سیلیمارین، حساب می شه. آنتی اکسیدانی که ممکنه با کم شدن خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلولای سرطانی رابطه داشته باشه.

قرار گرفتن ۱۵ دقیقه ای در برابر خورشید: تقریبا ۹۰ درصد ویتامین دی لازم بدن شما از راه نور خورشید سنتز می شه نه غذا و مکمل. تحقیقات نشون داده که کمبود این ویتامین می تونه رابطه بین سلولا رو کاهش داده و باعث گسترش سلولای سرطانی شه. افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر دچار شدن به سرطانای سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و هم اینکه خطر دیابت، پوکی استخون و ام اس مواجه هستن. روزانه قرار گرفتن به مدت ۱۵ دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی لازم بدن شما رو جبران می کنه.

دوری از مصرف گوشت گریل: قرار دادن گوشت در برابر درجه گرما بالا، ترکیباتی به نام آمینهای هتروسیکلیک رو در اون بوجود میاره که با خطر دچار شدن به سرطانهای سینه، روده، پروستات و آسیب به غدد لنفاوی در ارتباطه. محققان دانشگاه مینه سوتا هم اعلام کردن که مصرف گوشت گریل شده و یا سوخته خطر دچار شدن به سرطان لوز المعده رو تا ۶۰ درصد زیاد می کنه.

نوشیدن چای سبز: در سال ۲۰۰۶ بیشتر از ۵۰ مطالعه درباره رابطه مصرف چای سبز با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان انجام شد. مصرف منظم این نوع چای به خاطر این که پر از آنتی اکسیدان است، با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و سرطان ریه در ارتباطه.

مصرف ماهی: با در نظر گرفتن مطالعاتی که یافته های اونا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی هم منتشر شده، مصرف دست کم سه بار در هفته ماهی، خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ رو تا ۳۳ درصد کم می کنه. ماهیای چرب پر از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و خاصیت ضد التهابی دارن و مسئول مقابله با شکلای جور واجور سرطان ها از جمله سرطان لنفوم و خون هستن.

تاریک نگه داشتن اتاق خواب: تحقیقات نشون دهنده قرار گرفتن در برابر نور هنگام خواب، و افزایش خطر دچار شدن به سرطان سینه و تخمدانه. نور شبونه تولید طبیعی ملاتونین، ماده شیمیایی در مغز که مسئول چرخه خواب و بیداریه رو سرکوب می کنه و به افزایش خطر دچار شدن به سرطانای وابسته به هورمون دامن می زنه.

مصرف پیاز: محققان علوم و صنایع غذایی دانشگاه کرنل اعلام کردن که پیاز و موسیر دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستن که به مراقبت در برابر شکلای جور واجور سرطانا منجر می شن.

پیاده روی در روز به مدت نیم ساعت: طبق تحقیقات، زنائی که روزانه نیم ساعت پیاده روی می کنن، نسبت به بقیه ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر دچار سرطان سینه می شن. ورزش باعث کاهش سطوح استروژن خون می شه، هورمونی که خطر دچار شدن به سرطان سینه رو زیاد می کنه.

دوری از برنزه کردن: قرار گرفتن در برابر نور آفتاب واسه برنزه کردن، با افزایش خطر دچار شدن به سرطان پوست همراه س. به کار گیری اسپرهای برنزه هم خالی از خطر نیستن. دی هیدروکسی استون یه جزء فعال در این اجناس از جمله لوسیون و اسپریه که به کار گیری اونا در مقادیر زیاد منتهی به آسیب سلولی و خطر دچار شدن به سرطان به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد می شه.

نوشیدن شیر: کلسیم موجود در شیر در برابر سرطان روده بزرگ مراقبت بوجود میاره.

مصرف شکلای جور واجور توتا: توتا دارای ماده ای به نام آنتوسیانین هستن که یه آنتی اکسیدان قوی واسه مقابله با سرطانای روده بزرگ و مری حساب می شه.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *