18 مواد غذایی اعتیاد آور ( 17 مواد غذایی با حداقل اعتیاد آوری ) | تغذیه سالم

18 مواد غذایی اعتیاد آور ( 17 مواد غذایی با دست کم اعتیاد بیاری )

در حالی که هممون در مورد خطرات به وجود اومده به وسیله الکل، مواد مخدر و سیگار اطلاع داریم میدونید که شما می تونین به مواد غذایی مورد علاقه خود هم معتاد شید؟ تا 20٪ از مردم ممکنه از اعتیاد به مواد غذایی و یا رفتار غذا خوردن اعتیاد آور رنج ببرن. اعتیاد به مواد غذایی شامل مواد غذایی که فرد به اون معتاد می شه مانند داروهایی که معتادان به اون اعتیاد پیدا می کنن.

آدمایی که اعتیاد به مواد غذایی دارن قادر به کنترل مصرف خود نسبت به مواد غذایی خاص نیستن. با این حال، مردم نمی تونه به هیچ ماده غذایی معتاد نباشن بعضی از مواد غذایی هستن که احتمال بیشتری واسه بروز علائم اعتیاد دارن.

غذاهایی که می تونه دلیل اعتیاد به غذا خوردن باشن

محققان در دانشگاه میشیگان دلیل اعتیاد به غذا خوردن در 518 نفر رو مطالعه کردن.
اونا اندازه اعتیاد غذایی (YFAS) رو  به عنوان یه منبع استفاده کردن این وسیله بیشتر واسه آزمایش اعتیاد به مواد غذایی استفاده میشن.
تموم شرکت کنندگان یه لیست از 35 مواد غذایی، هر دو فراوری شده و فرآوری نشده رو استفاده کردن.
تجربه مشکلات اونا با هر کدوم از 35 مواد غذایی، در اندازه از 1  (اصلا اعتیاد آور) تا 7 ( بسیار اعتیاد آور ) امتیاز دهی شد.
در این مطالعه، 7 – 10 درصد از شرکت کنندگان با اعتیاد تموم عیار به مواد غذایی تشخیص داده شدن.
92 درصد از شرکت کنندگان رفتار اعتیادی به بعضی از مواد غذایی داشتن اونا بارها هم میل به ترک خوردن اونا رو کردن اما قادر به ترک نبودن.
در زیر، یافته های این تحقیق در دست کم ترین و اعتیاد آورترین غذاها آورده شده.

18 ماده غذایی با بیشترین اعتیاد بیاری

تعجبی نداره، که خیلی از مواد غذایی اعتیاد آور، امتیاز غذاهای فرآوری شده این غذاها معمولاً در قند، چربی و یا هر دو بالا هستن.
شماره های زیر میانگین نمره داده شده در مطالعه گفته شده در بالا واسه هر غذا، در اندازه 1 ( اعتیاد آور نیس ) تا 7 ( بسیار اعتیاد آور ) آورده شده.
پیتزا (4.01)
شکلات (3.73)
چیپس (3.73)
کوکیا (3.71)
بستنی (3.68)
سیب زمینی سرخ شده (3.60)
چیز برگر (3.51)
نوشابه ( نه نوع رژیمی) (3.29)
کیک  (3.26)
پنیر (3.22)
بیکن (3.03)
مرغ سرخ شده (2.97)
Rolls (ساده) (2.73)
پاپ کورن (با کره) (2.64)
غلات صبحونه (2.59)
آب نبات چسبنده (2.57)
استیک (2.54)
کلوچه (2.50)

17 مواد غذایی با دست کم اعتیاد بیاری

مواد غذایی با دست کم اعتیاد آور بیشترً غذاهای کامل فرآوری نشده بود.
خیار (1.53)
هویج (1.60)
لوبیا (بدون سس) (1.63)
سیب (1.66)
برنج قهوه ای (1.74)
کلم بروکلی (1.74)
موز (1.77)
ماهی قزل آلا (1.84)
ذرت (بدون کره یا نمک) (1.87)
توت فرنگی (1.88)
Granola bar نوار گرانولا (1.93)
آب (1.94)
کراکر ساده (2.07)
چوب شور (2.13)
سینه مرغ (2.16)
تخم مرغ (2.18)
آجیل (2.47)

چی باعث اعتیاد بیاری مواد غذایی می شه؟

رفتار غذا خوردن اعتیادی در بسیاری شامل بیشتر از یه از دست دادن اراده س دلایل بیوشیمیایی هست که به چه دلیل بعضی از مردم کنترل خود رو بر مصرف اونا از دست میدن.
این بارها به غذاهای فرآوری شده، مخصوصا اونایی که قند و یا چربی بالایی داره در رابطه می شه.
غذاهای فرآوری شده معمولاً طعم فوق العاده خوب دارن.
اونا هم اینکه شامل مقادیر بالایی از کالری و موجب نبود تعادل کلی در قند خون می شه این عوامل شناخته شده می تونه هوسای غذایی بسازن.
با این حال، بزرگترین عامل رفتار غذا خوردن اعتیاد آور، مغز شما هستش.
مغز دارای یه مرکز جایزه، که شروع به ترشح دوپامین و دیگر مواد شیمیایی کرده و به ما وقتی که می خوریم احساس خوبی دست میده.
جایزه این مرکزه که به چه دلیل بسیاری ازغذا خوردن "لذت" می برن این ما رو مطمئن می سازه که به اندازه کافی غذا بخوریم تا انرژی و مواد مغذی لازم رو به دست بیار.
با خوردن تنقلات پردازش شده مقدار بزرگی از مواد شیمیایی آزاد می شه و به ما احساس خوب میده در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده این منتهی به یه "جایزه" بسیار قوی تر در مغز می شه.
پس از اون به دنبال پاداشای بیشتر مغز، میل به مواد غذایی زیادتر از اندازه می شه این شایدً می تونه به دور باطل، به نام رفتار غذا خوردن اعتیاد آور و یا اعتیاد به مواد غذایی منجر شه.

مطالب در رابطه

  • اعتیاد به مواد غذایی – یه مشکل جدی با یه راه حل ساده

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *