18 نکته برای کاهش اسید معده+غذاهای خوب و بد برای اسید معده

: 18 نکته واسه کاهش اسید معده+غذاهای خوب و بد واسه اسید معده

آکا ایران-با رعایت موارد زیر می تونین اثرات ترشح زیاد اسید معده رو کم و خنثی کنین.

– از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا دوری کنین.

– بعد از خوردن غذا، در وضعیت زانو در بغل نشینین.

– دست کم 3 ساعت قبل از خواب چیزی نخورین.

ـ موقع خوابیدن زیر سر خود رو 10 تا 12 سانتیمتر بالاتر ببرین.

– موقع خوابیدن به پهلوی چپ و کمی خمیده بخوابین.

– تعداد دفعات وعده غذا رو زیاد و حجم اونو کم کنین تا معده تون زیاد پُر نشه.

– درزمان روز زیاد دولا و راست نشید.

ـ اگه اضافه وزن دارین، وزنتون رو کم کنین.

ـ از پُرخوری دوری کنین.

– باید از خوردن وعده های غذایی خیلی سنگین و چرب دوری کنین.

– تلاش کنین همراه وعده های غذایی آب نخورین.

ـ از خوردن غذاهای اسیدی مثل شکلای جور واجور گوشت،حبوبات و تخم مرغ دوری کنین، چون ترشح اسید معده رو بسیار زیاد می کنن.

مصرف میوه های ترش و اسیدی مثل شکلای جور واجور آلو و گوجه ، غذاهای تند(ادویه دار) و نوشابه های گازدار رو کم کنین.

– موادی مثل نعنا، قهوه ، شکلات و الکل رو مصرف نکنین.

– اگرزخم یا التهاب معده دارین، از خوردن میوه خام دوری کنین.

– لباسای تنگ نپوشید و کمربندتان رو محکم نبندید.

– اگه سیگاری هستین، سیگار کشیدن رو ترک کنین.

– درمان این مریضی بیشتر با خوردن آنتی اسیدها بهبود پیدا میکنه. داروهای آنتی اسید، اسید موجود در معده رو خنثی می کنن. تلاش کنین آنتی اسیدی استفاده کنین که هم «هیدروکسید منیزیم» و هم «هیدروکسید آلومینیوم» داشته باشه.

اگه تغییر سبک زندگی و مصرف آنتی اسید در بهبود علائم شما کمکی نکرد، به دکتر مراجعه کنین تا داروی دیگه یا یه سری آزمایش واسه شما تجویز کنه. این آزمایشات شامل عکس ورداری از قفسه سینه واسه بررسی وجود زخم، آزمایش وضعیت اسید داخل مری، آندوسکوپی مری و پیدا کردن باکتری تولید کننده زخمه.

ه آدمایی که از سوزش معده رنج می برن پیشنهاد می شه از مصرف بعضی خوراکیها دوری کنن.اما چه خوراکیایی؟

1- شکلات:

یکی از خوراکیهاییه که می تونه باعث شدید شدن و بدتر شدن وضعیت معده شه. اما بعضی از افراد می تونن همراه با نون یا میوه مصرف شکلات رو تحمل کنن.

2- شیر :

هم اینکه می تونه باعث تحریک معده شه اما ممکنه واسه افراد دیگه بسیار به درد بخور باشه.

3- مواد غذایی چرب و با غلظت بالای شکر :

این مواد هم اینکه می تونن روند هضم معده رو سخت کنن پس معده واسه هضم مواد به مدت زمان بیشتری نیاز داره.

4-پرتقال،مرکبات و گریپ فروت :

این دسته از خوراکیها به طور طبیعی اسیدی هستن که باعث شدید شدن ترشح اسید معده می شن.

5-ادویه،جوشاندهای گیاهی،پیاز :

این خوراکیها باعث (RGO=Gastroesophageal Reflux Disease ) یا رفلاکس معده می شن.

6-نعناع :

برخلاف باورهای گذشته نه فقط به هضم کمک نمی کنه بلکه مطمئنا باعث تحریک معده و بدتر شدن و برگشت مشکلات در معده اسیدی می شه.

 

برخلاف بعضی خوراکیها که مصرف اونا پیشنهاد نمی شه، یه سریای دیگه از خوراکیها می تونن سوزش معده رو کم کنن که در میان اونا میشه به خوراکیهای زیر اشاره کرد :

1- غلات فرآوری شده در شیر و لوبیای غنی از فیبر که میتونن به انتقال مواد و هضم اون کمک کنن.

2-شکلای جور واجور ماکارونی می تونن اسید معده رو کم کنن درست برخلاف سس گوجه فرنگی(کچاپ).

3-گیاه زنجبیل که ضد ورم معده هستش و باعث آرامش و کاهش درد معده می شه.

4-میوه ها و سبزیجاتی که پیشنهاد می شن عبارتند از : موز،سیب(حتی به شکل کمپوت)،شکلای جور واجور کلم،بروکلی،نخود سبز،هویج و سیب زمینی که عمل هضم رو آسون و سوزش معده رو کاهش میدن.

5-لبنیات ممنوع نیس اما مصرف شیر بدلیل اینکه خیلی از افراد نسبت به اون حساس هستن پیشنهاد نمی شه اما در صورت تمایل، پنیر و شیر بدون چربی بز یا گوسفند واسه این آدما به درد بخوره چون عمل هضم رو آسون می کنن.

6-واسه نوشیدنی آب بدون گاز واسه جلوگیری از رفلاکس معده مناسبه که اسید معده رو تحریک نکرده و مانع از هضم کنه می شه.

 

7-گوشت : به کار گیری گوشت بدون چربی و آشپزی بدون روغن.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

  • مطالب در رابطه
  • به مری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *