2 اصل مهم در تغذیه سالم | تغذیه سالم

تعادل و تنوع

علاوه بر این، اگه این دو اصل در برنامه غذایی روزانه فرد، خونواده و جامعه رعایت شه می توان با اطمینان گفت که بار مریضی ها کمتر و طول عمر، بیشتر می شه.

تعادل

تعادل یعنی مصرف مقادیری از مواد غذایی که ضمن تامین نیازای بدن، موجب اضافه وزن نشه؛ یعنی انرژی دریافتی به اندازه ای باشه که به اصطلاح سوخته یا مصرف شه.

به این منظور هممون باید بدونیم غذایی که می خوریم حدودا چه قدر کالری به بدن مون می رساند.

پروتئینا و مواد نشاسته ای و قندی در هر گرم 4 کیلو کالری (کالری) به بدن می رسونن ولی چربی ها و روغن ها (مرئی و نامرئی) در هر گرم 9 کیلو کالری تولید می کنه.

تنوع

تنوع یعنی بدون این که اضافه بخوریم از مواد جور واجور غذایی که در 4 گروه اصلی غذایی قرار دارن بهره ببریم. سلول های بدن ما جورواجور هستن و نیازای متفاوتی دارن فقط با تنوع دادن به نوع مواد غذایی که انتخاب می کنیم می توانیم این نیازای جور واجور رو جوابگو باشیم.

حال این سوال مطرح می شه که چیجوری تنوع رو رعایت کنیم؟

بهترین راه واسه اطمینان پیدا کردن از تنوع در غذای روزانه به کار گیری 4 گروه اصلی غذاییه که عبارت ان از: گروه نون و غلات، گروه میوه ها و سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ.

البته به جز این گروه ها یه گروه متفرقه هم هست که شکلای جور واجور شیرینی ها و چربی ها رو در اون گروه قرار می بدیم و پیشنهاد می کنیم از اونا کمتر مصرف شه.

ارزش غذایی مواد متفاوت که تو یه گروه، قرار می گیرند تقریبا یه جوره و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.

هر چی قدر تعداد مواد غذایی که تو یه روز مصرف می کنیم بیشتر باشه تنوع رو بهتر رعایت کرده ایم مثلا به جای این که معده مون رو با خوردن یه بشقاب پلو و خورش ُپر کنیم، پنج تا هفت قاشق پلو مصرف کنیم و به جای بقیه از مواد غذایی دیگه شامل شکلای جور واجور سبزیجات شامل کلم، کاهو، هویج، گل کلم، نخود فرنگی، ذرت، گوجه فرنگی، شکلای جور واجور حبوبات پخته، ماست و اسفناج، ماست و لبو، ماست و کدو و… مصرف کنیم همون که در اصطلاح ما ایرونی ها مخلفات غذا گفته می شه و خارجی ها به اون اردور یا پیش غذا می می گن.

اگه این دو اصل در برنامه غذایی روزانه فرد، خونواده و جامعه رعایت شه می توان با اطمینان گفت که بار مریضی ها کمتر و طول عمر، بیشتر می شه.

با در نظر گرفتن نقش تغذیه در سلامت در بیشتر کشورها با به کار گیری راهنماای غذایی، آموزش تغذیه به صورت ساده به مردم داده می شه.

هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خود داره که با در نظر گرفتن شکلای جور واجور غذاای در دسترس، وضعیت کشاورزی، عادات و فرهنگ غذایی، مریضی ها و شاخصه های دیگه جفت و جور می شه. معمولا واسه سهولت آموزش محتوای آموزشی رو به شکل های متفاوتی و جذابی که در همون جامعه قابل درک و مقبوله مانند بشقاب، هرم، رنگین کمون و… طراحی می کنن.

در کشور ما این راهنما به شکل هرمه و گروه های غذایی از پُرمصرف ترین تا کم مصرف ترین در قانون تا رأس اون جای گرفته ان.

دکتر ربابه شیخ الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *