2 خواب آور خوشمزه را بشناسید | تغذیه سالم

اندازه گسترش بی خوابی بین افراد بالای 65 سال بسیار بالاست.
آب آلبالو، نوشیدنی ترشیه که خیلیا نمی تونن در مقابلش مقاومت کنن. مخصوصا اگه در گرمای تابستون یه لیوان خنکش دم دستشون باشه. شاید خیلی از دوستداران این نوشیدنی سالم ندونن با مصرف اون علاوه بر مقابله با التهاب و پیشگیری از مریضیای قلب، بر مدت و کیفیت خوابشون هم اضافه می کنن.

به گزارش مجله پریونشن، تحقیق جدیدی که در نشست زیست شناسی تجربی سال جاری میلادی ارائه شده، نشون میده اگه افراد سن و سال دار روزی دو لیوان آب آلبالو بنوشن، می تونن ساعات خواب شبونه خود رو حدود دقیقه زیاد کنن. این تحقیق از طرف محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا انجام شده و اونا واسه انجام این آزمایش افراد سالمندی رو که از بی خوابی رنج می بردن، انتخاب کرده، واسه اونا برنامه خاصی واسه نوشیدن آب آلبالو در نظر گرفتن و در عین حال طی انجام آزمایش، اندازه خواب شبونه اونا رو اندازه گیری کردن. شرکت کنندگان در مرحله اول باید به مدت دو هفته هر روز دو لیوان آب آلبالو می نوشیدن. مرحله دوم بازم شامل یه دوره دو هفته ای بود که این بار شرکت کنندگان نباید این آب میوه رو مصرف می کردن.
در مرحله سوم و پایانی آزمایش، به این افراد گفته شده بود باید به مدت دو هفته دیگه برابر همون برنامه مرحله اول آب آلبالو بنوشن، اما این بار به جای آب آلبالو، نوشیدنی دیگری به اونا داده می شد که ظاهر و طعم آب آلبالو رو داشت، اما آب آلبالو نبود. به زبون خودمونی به اونا آب آلبالوی تقلبی، البته سالم، می دادن. در آخر معلوم شد در دوره مصرف آب آلبالوی واقعی، ساعات خواب شبونه این افراد نسبت به دوره های دیگه به طور میانگین 84 دقیقه زیاد شده بود.

محققان این تحقیق در توضیح یافته ها به دست اومده می گن آب آلبالو یکی از منابع طبیعی واسه تامین هورمون تنظیم سیکل خواب و بیداری بدن، یعنی ملاتونینه. رنگدانهای یاقوتی موجود در آب آلبالو، شامل آنزیمیه که التهاب رو کم می کنه و سیکل خواب و بیداری بدن رو در وضع مطلوب تری قرار میده. حال هر چی اندازه این ترکیبات رنگی در آلبالویی که آب اونو می گیرن بیشتر باشه، خاصیت افزایش خواب اونم بیشتر هستش.

بدیش اینه بنا به تخمینای آماری این محققان اندازه گسترش بی خوابی بین افراد بالای 65 سال بسیار بالاست. برابر برآورد اونا حدود یه سوم آمریکاییای 65 سال به بالا از مشکل بی خوابی رنج می برن. البته منظور اونا از بی خوابی دچار شدن به مشکلات جورواجور خوابه، اون طور که فرد گرفتار سه شب در هفته نتونه درست بخوابه. به باور این محققان نوشیدن آب آلبالو واسه رفع مشکلات خواب، نسبت به مصرف داروهای خواب آور، راه بسیار سالم تریه چون بدون ایجاد هیچ کدوم از مشکلات جانبی این داروا می تونین بر طول مدت خواب اضافه کنه و کیفیت خواب افراد رو هم بهتر کنه.

محققان می گن که مصرف قرصای خواب آور در دوران سالمندی می تونه لطمات جبران ناپذیری به اونا وارد کنه. مثلا این داروها دفعات زمین خوردن افراد سن و سال دار رو بیشتر می کنه و حتی می تونه این دفعات رو تا چهار برابر زیاد کنه. این زمین خوردنا دلیل شکستگیایی می شه که نیازمند جراحی هستش و در اون سن وسال به این سادگیا بازسازی نمیشه.

یه سوال مهم! ممکنه آدمایی تمایلی به خوردن آب آلبالو نداشته باشن. راه حل طبیعی دیگری که جانشین آب آلبالو شه، هست؟ حالا خوبیش اینه جواب این سوال مثبته. این افراد می تونن به جای آب آلبالو از میوه کیوی استفاده کنن و از خواص خواب آور کیوی بهره مند شن. پژوهشی که تازگیا در چین منتشر شده، نشون میده خوردن دو عدد کیوی البته نه در طول روز بلکه درست یه ساعت قبل از خواب شبونه دلیل می شه طول مدت خواب شما 13 درصد زیاد شه و در عین حال از اندازه بیدار شدنای تکراری شبونه هم حدود 29 درصد کم می کنه. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کیوی کمی دیرتر جواب میده؛ یعنی دست کم باید به مدت چهار هفته برابر برنامه فوق کیوی استفاده کنین تا از بهبود وضع خواب خود لذت ببرین.

اگه الان واسه رفع مشکل خواب خود به تجویز دکتر از قرصای خواب آور استفاده می کنین، هیچوقت بدون دستور یا بدون مشورت با دکتر فقط با تکیه بر یافته های تحقیق فوق این قرصا رو کنار نذارین . در این مورد با دکتر خود مشورت و به تشخیص و توصیهش اعتماد کنین.

منبع : جام جم آنلاین

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *