راهنمای دریافت پلمپ دفاتر 1400 و 1401

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر چیست ؟

هر شرکت ، سازمان و یا موسسه که شامل قوانین مالیاتی کشور باشد باید نسبت به موضوع پلمپ دفاتر مالیاتی خود اقدام نمایید . بدین معنی که از سازمان امور مالیاتی کشور دفاتر قانونی را جهت نوشتن تمام فعالیت های مالی خوب به صورت پلمپ شده دریافت نماید . این دفاتر با عنوان دفاتر قانونی معروف می باشد .

کلیه شرکت ها و سازمان و موسسات مختلف با توجه به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های تحریر دفاتر قانونی همه‌ی عملیات مالی خود را بایستی به ترتیب وقوع به صورت خوانا و بدون خط خوردگی و تراشیده شدن و لاک‌گیری در این دفاتر بنویسند و در انتهای سال مالی و زمانی که می‌خواهند اظهار نامه مالیاتی را تحویل دهند دفاتر پلمپ شده‌ای را هم که نوشته‌اند در زمان لازم برای استناد به دارایی تحویل می‌دهند. این دفاتر برای مشخص نمودن فعالیت‌های مالی سالیانه بصورت اجباری باید از سوی موسسه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مشمول قوانین مالیاتی هستند تهیه و تکمیل گردند.

چرا باید پلمپ دفاتر مالیاتی را انجام دهیم؟

مهمترین دلیل ی که ما باید پلمپ دفاتر مالیاتی خود را انجام دهیم  بحث جریمه های مالیاتی مختلف  چون پلمپ دفاتر مالیاتی جزء قوانین مهم و اصلی کشور محسوب می شود در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می‌شویم. عدم صدور صورتحساب ، عدم درج شماره اقتصادی ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس ، مسئولیت تضامنی بعلاوه ۱۰ درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد.

سوال : آیا شرکتی که کار نمی‌کند هم باید نسبت به پلمب دفاتر مالیاتی خود اقدام کند؟

بله ! تمامی شرکت‌ و موسسات موظف به دریافت دفاتر مالی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت خود را به اداره مالیات (دارایی) اعلام نمایند باید دفاتر پلمب شده‌ی خود را بصورت خالی تسلیم اداره مالیات کنند .

سوال : در قانون مالیاتی چه جرائمی برای عدم پلمپ دفاتر مالیاتی در نظر گرفته شده است؟

به موجب ماده ۱۹۳ قانون مالیاتی نسبت به مؤدیانی که به موجب مقررات این قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند درصورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارایه دفاتر مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات برای هر یک از موارد مذکور و در مورد رد دفتر مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (۱۰%) مالیات خواهند بود.

تبصره : عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.

سوال : چه زمانی باید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ شده اقدام کنیم؟

جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال، باید سال قبل اقدام به اخذ پلمب دفاتر قانونی کرده باشید. به عنوان مثال پلمپ دفاتر سال 1401 ، باید در طول سال 1400 صورت پذیرد.

سوال : پلمپ دفاتر قانونی چقدر زمان می‌برد؟

پلمپ دفاتر مالیاتی توسط موسسه ثبت صدرا یک روزه انجام می‌شود و حدود یک ماه زمان می‌ برد تا توسط اداره پست به دست موکل برسد.

پلمپ دفاتر

انواع دفاتر پلمپ

داشتن دفاتر تجاری هم الزام قانونی دارد و هم برای تنظیم امور تاجران و شرکت های تجاری و موسسات مفید می باشد . مهمترین مواردی که براساس این دفاتر صورت می گیرد می توان به ، تعیین وضیعت دارایی ها ، نگهداری حساب سود و زیان شرکت و یا موسسه  ، تهیه ترازنامه ،اشاره کرد . همچنین برای برای حفظ سندیت و اعتبار دفاتر تجاری ، دفاتر روزنامه و کل و دارایی ، قبل از اینکه چیزی در آن ها نوشته شود ، از طرف نماینده ثبت شماره گذاری شده و امضاء و پلمپ می شوند. ( البته در عمل معمولاَ فقط دفاتر روزنامه و کل پلمپ می شوند ).

دفتر روزنامه چیست

مدیران و تاجران باید همه روزه مطالبات ، دیون ، داد و ستد تجاری ، معاملات راجع به اوراق تجاری ( از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی ) و به طور کلی تمامی فعالیت های مالی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و همچنین وجوهی را که بابت مخارج شخصی خود برداشت می کند ؛ در دفتر روزنامه ثبت نماید. ( ماده ۷ قانون تجارت ) .

دفتر کل چیست

مدیران و تاجران باید تمام معاملات خود را حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج و انواع آن ها را مشخص کرده و هر دسته را در صفحه مخصوصی از دفتر کل ، به طور خلاصه ثبت نمایند. ( ماده ۸ قانون تجارت )

دفتر دارایی

مدیران و تاجران باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز مشخص کرده و در دفتر دارایی ثبت و امضاء نماید. این کار باید تا ۱۵ فروردین ماه سال بعد انجام شود. ( ماده ۹ قانون تجارت )

دفتر اندیکس – کپیه

مدیران و تاجران باید تمامی مراسلات و نامه های صادره و وارده ، تلکس ها ، فاکس ها ، فاکتورها و صورت حساب های خود را در این دفتر به ترتیب تاریخ ثبت نماید. ( ماده ۱۰ قانون تجارت )

در صورتی که دفاتر تجاری مطابق مقررات قانون تجارت تنظیم شده باشند دو ویژگی مهم بدست می آورد :

بین تجار در امور تجاری سندیت خواهند داشت.

مطلب دیگر :   بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

می توانند به عنوان عملکرد مالی مورد قبول ممیزان مالیاتی قرار گیرند.

مدارک لازم جهت پلمپ دفاتر قانونی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی که مشمول پرداخت مالیات و ارائه پلمپ دفاتر می باشند :

  • کپی کارت ملی متقاضی
  • کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی 

  • کپی کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)
  • وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

 

نکاتی مهم در پلمپ دفاتر قانونی

  • در خصوص «اشخاص حقوقی ثبت شده» در انتخاب سال مالی به منظور پلمب و اعتبار دفاتر دقت فرمایید.
  • در خصوص اشخاص حقوقی «جدید التاسیس» علاوه بردرخواست پلمب دفاتر به منظور سال جاری می بایست نسبت به درخواست پلمب به منظور سال بعدی مالی نیز اقدام نمائید ، چرا که اعتبار دفاتر از تاریخ درخواست به ما بعد آن در سال مالی مربوطه محقق می گردد.
  • دفاتر پلمب شده از تاریخ درخواست به بعد در هر سال مالی دارای اعتبار می باشد. بدیهی است اشخاص حقوقی و حقیقی به منظور استفاده از این امکان می بایست قبل از شروع سال مالی اقدام به این درخواست نمایند و حتی المقدور انجام امور پلمب دفاتر خود را به ماه های پایانی سال موکول ننمایید.
  • دفاتر پلمب شده بعد از پرداخت هزینه ها، در سامانه از طریق پست پیشتاز جهت متقاضی ارسال می گردد. بدیهی است دفاتر مربوطه صرفا به کدپستی آدرسی که در گام اول توسط متقاضی درج گردیده است ارسال می شود.
  • گواهی پلمب دفاتر تجارتی صرفا پس از تکمیل مراحل پذیرش و اختصاص پلمپ امنیتی مربوطه، از سوی مرجع ثبت شرکت ها میسر می گردد.
  • تکلیف انجام پلمب دفاتر تجارتی به موجب ماده شش قانون تجارت، بلافاصله پس از ثبت تاسیس اشخاص حقوقی یا ثبت اشخاص حقیقی در دفاتر ثبت تجارتی الزامی بوده و مسئولیت عدم انجام این اقدام با مدیران مربوطه خواهد بود.
  • در خصوص اشخاص حقوقی ثبت شده نزد مرجع ثبت شرکت ها از آنجا که از ابتدای سال ۹۵ ارسال دفاتر پلمب شده صرفا به آدرس مرکز اصلی شخصیت حقوقی صورت می گیرد، لذا مسئولیت عدم تطبیق آدرس اعلامی و اقامتگاه شخصیت حقوقی با متقاضی خواهد بود و باعث رد درخواست پلمب دفاتر خواهد شد.
  • از آنجا که هر گونه اقدام پلمب در خصوص شخصیت حقوقی غیر از مرجع ثبت شرکت ها، به استناد کمیسیون ماده ۹ آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی، موظف به اخذ شناسه ملی اشخاص حقوقی هستند لذا هر گونه اقدام در خصوص پلمب دفاتر این گونه اشخاص، مستلزم داشتن شناسه ملی مربوطه است.
  • منظور از شروع سال، ماه و روز مالی، انتخاب آنها بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می باشد. تاریخ پایان سال مالی به صورت خودکار توسط سامانه محاسبه می گردد و بدیهی است تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و در خواست پلمب، مبنای شروع سال، ماه و روز مالی نمی باشد.

نمونه فرم گواهی پلمپ دفاتر 1400

فرم گواهی پلمپ دفاتر فقط برای دریافت کد مالیاتی داده میشود .  افرادی که میخواهند برای اخذ کدمالیاتی اقدام کنند می بایست ابتدا مربوطه را به اداره ثبت شرکت ها ارسال نموده و در پاسخ اظهارنامه، گواهی پلمپ دفاتر مربوطه را از اداره ثبت شرکت ها تحویل بگیرند.

 

نمونه فرم گواهی پلمپ دفاتر سال 1400 بصورت زیر می باشد :

پلمپ دفاتر

هزینه پلمپ دفاتر سال 1400

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید در این فرآیند به آن پاسخ دهیم هزینه پلمپ دفاتر است. در ابتدا به این موضوع توجه کنید که این هزینه در هر سال متفاوت از سال قبل است. همچنین این هزینه با توجه به میزان فعالیت و نوع دفتر مورد استفاده شده، کارمزد موسسه و … نیز متفاوت خواهد بود.

در پاسخ سوال به میزان هزینه پلمپ دفاتر باید گفت که  عدد یکسانی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. نوع دفاتر پلمپ می‌توانند 50، 100 یا 200 برگ باشند، کارمزد موسسه‌های انجام این فرآیند نیز با توجه به تعداد برگ‌های دفاتر و خود موسسه متفاوت خواهد بود به همین دلیل نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

اما بطور معمول هزینه پلمپ دفاتر 1400 بعلاوه کارمزد موسسه چیزی حدودا بین 450 الی 600 هزار تومان می شود .

در آخر شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و براورد هزینه ثبت شرکت و سایر خدمات مرتبط در این حوزه و همچنین انجام پلمپ دفاتر سال 1400 و 1401 با کارشناسان ثبت صدرا ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نوع و مسیر خدمات خود را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .

  • آدرس وب سایت : sabtsadra.com