سن ایده آل برای درمان ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان ممکن است برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد و در واقع دلیل آن تنها پوسیدگی دندان نباشد. یکی از عواملی که باعث می شود فرد دندان های خود را از دست بدهد، ضربه یا تصادف است. این وضعیت را می توان با پروتزهای متحرک، پروتزهای ثابت یا ایمپلنت دندان درمان کرد.

ایمپلنت دندان یک درمان انتخابی و در عین حال فوق العاده برای جایگزینی دندان های از دست رفته در بزرگسالان محسوب می شوند. اما در مورد کودکان یا نوجوانانی که یک یا چند دندان را به دلیل آسیب تروماتیک یا شرایط مادرزادی از دست داده اند، چه می توان گفت؟ آیا کاشت دندان می تواند گزینه مناسبی برای این گروه سنی باشد؟ درمان ایمپلنت دندان در چه سنی قابل انجام است؟

سن یکی از مهمترین معیارهایی است که توسط دندانپزشکانی که جراحی ایمپلنت دندان را انجام می دهند، مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد که سن ایده آل برای درمان ایمپلنت دندان چه سنی است.

سن و ایمپلنت دندان

به طور کلی، قبل از اینکه بیماران بتوانند ایمپلنت های دندان را دریافت کنند، باید به بلوغ استخوانی رسیده باشند. به عبارت دیگر، استخوان ‌های فک آن ‌ها باید کاملا رشد کرده باشند و دیگر جهش رشد نخواهند داشت.

اگر کاشت دندان قبل از بلوغ کامل انجام شود و فک هنوز در حال بلوغ باشد، ترمیم ممکن است با رشد بیشتر استخوان تداخل داشته باشد، دوام آن را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به عوارض متعددی گردد.

در حقیقت، اگر این کار قبل از بلوغ استخوان انجام شود، درمان ایمپلنت دندان خطرات متعددی از جمله: مشکلات بایت، فاصله بین دندان ها، تحلیل استخوان اطراف پروتز و تغییرات زیبایی در صورت (جمجمه و صورت) را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این به دلیل بالا بودن هزینه، شخص مجددا متحمل هزینه خواهد شد.

اگرچه این وضعیت در اشخاص متفاوت است اما رشد فک معمولا تا سن 18، 19 یا 20 سالگی ادامه دارد. در برخی موارد، افراد در اواسط 20 سالگی هستند که بلوغ اسکلتی در نهایت کامل شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سن ایده‌آل برای درمان ایمپلنت دندان، سن جوانی است.

به همین دلیل، نوجوانان زیر 18 سال اغلب کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان نیستند مگر اینکه به بلوغ استخوانی رسیده باشند. بنابراین، متخصص ایمپلنت معایناتی نظیر عکس ‌برداری با اشعه ایکس و سایر ارزیابی ‌های رشد را انجام می‌دهد تا بررسی نماید که آیا رشد استخوان 100 درصد کامل شده است یا خیر، و در نهایت بیمار برای جراحی آماده است یا خیر.

پس چه راه حلی می توان در بیمارانی که به سن ایده آل یا بلوغ استخوان فک نرسیده اند انجام داد؟ زمانی که بیمار به سن ایده آل یا بلوغ استخوان فک نرسیده باشد، دندانپزشک می تواند این راه حل را انجام دهد، یکی از این گزینه ها، پروتزهای متحرک برای بازگرداندن عملکرد و ظاهر است.

مطلب دیگر :   قیمت پیچ و رولپلاک برای جلوگیری از ریزش سنگ

به یاد داشته باشید که معاینات منظم برای بیمار و به منظور تعیین رشد استخوان فک الزامی است. همچنین فراموش نکنید که کاشت دندان در بزرگسالی می تواند یک موقعیت کاملا برد – برد باشد.

آیا برای کاشت دندان خیلی مسن هستید؟

طبق آمار کارشناسان انجمن دندانپزشکی، 50 درصد مردان و زنان بالای 65 سال حداقل یک دندان خود را از دست داده اند. همین وضعیت آنها را به یک کاندید ایده آل برای ایمپلنت دندان تبدیل می کند، از جمله افرادی که در دهه 80 و 90 زندگی می کنند. اما قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان بر روی یک بیمار سنین بالاتر، دندانپزشک سلامت کلی آنها را ارزیابی می نماید.

به هر حال در برخی موارد ممکن است عادت کردن به ایمپلنت های دائمی برای افراد سالخورده ای که با پروتزهای متحرک زندگی کرده اند، چالش برانگیز باشد.

با این حال، با پرداختن به جزئیات بیشتر، متوجه مهم ترین تفاوت بین بیماران مسن تر و جوان تر ایمپلنت دندان خواهید شد. ابتدا باید مشخص شود که چرا بیمار دندان خود را از دست داده است. افراد جوان تر معمولاً به دلیل ضربه و تصادف دندان های خود را از دست می دهند، در حالی که افراد مسن به دلایل طبیعی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری، دچار این وضعیت خواهند شد.

در هر صورت مهم نیست دلیل از دست دادن دندان های شما چه باشد و در وهله اول باید با یک دندانپزشک قابل اعتماد مشورت نموده و مشخص شود که آیا برای درمان مناسب هستید یا خیر. یک متخصص مجرب قطعا می تواند یک درمان ایده آل با بهترین نتایج برای شما طراحی کند.

سخن پایانی

اگر شما نیز به فکر کاشت دندان هستید و در مرحله ای قرار دارید که استخوان فک شما به طور کامل رشد کرده پس نباید زیاد نگران سن خود باشید. برای این کار شما می توانید به یک کلینیک دندانپزشکی تخصصی ایمپلنت مراجعه نمایید.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com، با امکانات و تجهیزات کامل به طور ویژه در زمینه کاشت دندان فعالیت دارد. شما می توانید با مراجعه به این کلینیک و دریافت مشاوره از دکتر شهاب محمدی که در زمره بهترین و با تجربه ترین متخصصین ایمپلنت هستند، یک برنامه کاملا سفارشی دریافت نمایید.

در نهایت اگر می خواهید بدانید که آیا کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستید هستید یا نه، با این کلینیک تماس گرفته و یک وقت مشاوره رایگان رزرو کنید.