17 غذای حاوی آرژینین | تغذیه سالم

غذاهای غنی از آرژینین عبارت از بوقلمون، گوشت قرمز، مرغ، دانه کدو تنبل، تخم مرغ، دانه غلات، اسفناج، بادام زمینی، اسپیرولینا و چیزای دیگه ای به جز اینا س. آرژینین اسید آمینه لازم در مدیریت مشکل نعوظ، مریضی قلبی و آنژینه.

هم اینکه در بهبود زخم، تعمیر بافتا و بدن سازی کمک می کنه. آرژنین در بعضی از شکلای جور واجور غذاها هست اما هم اینکه ممکنه در فرمای مکمل مصرف شه. اما وقتی که در مکملا مصرف می شه، آرژنین می تونه اثرات جانبی داشته باشه که شامل اسهال و بقیه مشکلات معده می شه. هم اینکه ممکنه با بعضی از داروها یا شرایط سلامت دلیل تداخل شه. به خاطر همین، اونو با خوردن غذاهای غنی از آرژنین به دست بیارین.

غذاهای عالی در آرژینین

1. بوقلمون

بوقلمون آرژینین بالا داره یه سینه بوقلمون پخته شامل 16 گرمه. بوقلمون هم اینکه دارای ویتامین B و اسیدهای چرب امگا 3 هستش.

2. عدس

عدس مانند لوبیای لیما، لوبیای کلیوی، کره آجیلا، دانه های آفتابگردان، نخود فرنگی و بادام زمینی در آرژینین بالا هستن. علاوه بر این، اونا منبع خوبی از پروتئین هستن.

3. گوشت قرمز

گوشت کلا منبع خوبی از آرژینین در کنار بقیه اسید آمینها هستش. اینم منبع پروتئینی با ارزشه. اما از اونجا که گوشت قرمز زیادتر از اندازه می تونه خطر بیماریای قلبی عروقی، چاقی و هم اینکه فشار بر کبد و کلیه رو زیاد کنه ازش استفاده نکنین.

4. دانه های کامل

نون، ماکارونی و دیگه اجناس دانه ای مقدار خیلی از آرژنین رو جفت و جور می کنه. مثلا، 100 گرم گندم کامل شامل حدود 650 میلی گرم آرژنینه.

5. تخم مرغ

تخم مرغا پروتئین با کیفیت بالا رو تولید می کنن به خاطر همین غذای خوب واسه کسائی که بدنبال بدنسازی و تناسب اندام هستن. زرده تخم مرغ شامل آرژینین بیشتر در حدود 1.1 گرم از سفید تخم مرغ در حدود 650 میلی گرمه.

6. دانه کدو تنبل

این دانه های کدو تنبل دارای پروتئین و مواد معدنی مانند روی و آهن هستن. اونا هم اینکه در میان اقلامی از مواد غذایی شامل آرژینین در حدود 7 گرم در هر فنجون قرار دارن.

7. بادام زمینی

یه فنجون بادام زمینی 4.6 گرم آرژنین رو جفت و جور می کنه. اما به دلیل محتوای بالای چربی خود، یه فنجون کامل رو در نظر نگیرید. اونا رو هفته ها در قسمتای کوچکتر استفاده کنین مثل فیات و نیاسین در پسته س.

8. اسفناج

اسفناج یه خوراکی بالا در آرژینینه که 3.3 گرم از 100 گرم سبزی جفت و جور می شه.

9. نوشیدنی

نوشیدنیایی مانند چای مشکی، کاکائو شامل مقدار خیلی از آرژنین هستن. با این حال، واسه جلوگیری از مصرف کافئین زیادتر از اندازه به اونا احتیاج دارین.

10. اسپیرولینا

اسپیرولینای صورتی جلبک دریایی سبزه که به عنوان یه عنصر در کوکیا محبوبه. این شامل مواد مغذی مهم شامل پتاسیم، کلسیم، آهن و نیاسینه. اسپیرولینا شامل حدود 4.6 گرم آرژینین در هر فنجانه.

11. نخودا

نخود غنی از پروتئین، فیبر و آرژینینه. نخودا حدود 1.3 گرم آرژینین، 12 گرم فیبر و 14.5 گرم پروتئین در هر فنجون رو جفت و جور می کنن.

12. اجناس لبنی

ماست، پنیر و شیر شامل مقدار خیلی از آرژینین، علاوه بر پروتئین و مواد مغذی دیگه. مثلا، مصرف 4 اونس پنیر 0.25 گرم آرژینین رو جفت و جور می کنه در حالی که یه فنجون شیر 0.2 گرمه.

13. میوه ها

میوه ها دارای خواص سلامتی زیادی مانند مواد معدنی، ویتامینا، آنتی اکسیدان ها و هم اینکه آرژنین هستن. با این حال، بعضی از میوه ها در میان مواد غذایی شامل آرژنین زیاده. این شامل کیوی، انگور، گریپ فروت، آووکادو و هندوانه س.

14. مرغ

گوشت مرغ سفید و مغذی واسه افراد مختلفه. هم اینکه شامل مقادیر خیلی از آرژنین 909 میلی گرم از یه خوراک 100 گرمه. مرغ منبع خوبی از پروتئین با ارزشه دارای بعضی از ویتامینا و سدیم کمه. این یه انتخاب عالی واسه کسانیه که قصد ایجاد عضله سازی دارن. با این وجود، لازمه از مرغ بسیار پردازش شده دوری کنین تا خود رو از مسائل مانند سرطان پروستات، کمپلوباکتریوز و کلسترول بالا مراقبت کنین.

15. گردو

گردو غنی از آرژینینه با بیشتر از 100 گرم 2278 میلی گرم اسید آمینه جفت و جور می شه. گردو کم سدیم و منبع خوبی از فیبر، منگنز و مسه. اونا هم اینکه شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستن. اونا در مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کنن و به پیشگیری از مشکلات عصبی کمک می کنن. گردو ممکنه خام خورده شه یا به عنوان یه چاشنی واسه شیرینی و طعم غذا استفاده می شه.

16. غذاهای دریایی

علاوه بر گوشت قرمز، دیگه مواد غذایی براساس حیوان بالا در آرژینین شامل مواد غذایی مانند میگوا شامل 3.6 تا 3.8 گرم آرژینین در 200 کالری خامه. دیگه غذاهای دریایی با مقدار خیلی از آرژینین شامل ماهی تن، 1.7 گرم از 100 گرم و ماهی سالمون 1.2 گرم در مصرف 100 گرم آرژینین داره.

احتیاط در مصرف آرژنین

معمولا، مصرف زیادتر از اندازه آرژنین، مشکله. با این حال، بهتره اطمینان انجام بشه که مصرف شما بیشتر از 6000 میلی گرم، مقدار پیشنهاد روزانه نباشه مصرف زیادتر از اندازه آرژینین می تونه منتهی به بعضی مسائل دستگاه گوارش شه علاوه بر اون دلیل افزایش فعالیت کنترل کننده های PDE – 5 مانند ویاگرا می شه.
در صورت به کار گیری آرژنین در فرم مکمل، اول با دکتر خود صحبت کنین.
مکملای آرژنین باید در آدمایی که دارای موارد زیر هستن دوری شه:
ویروس تبخال زیاد. آرژنین می تونه باعث افزایش تعداد ویروس شه.
داروهای تجویز شده
زنان باردار یا شیرده
فشار خون پایین
آلرژی یا آسم
مریضی کلیوی
جراحی تازگیا در حمله قلبی

.

منبع : foodregime.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *