چرا در زمستان پوست خشک و بد حالت می شود و چطور باید این مشکل را برطرف کرد؟

زمستون با همه زیباییای طبیعی اش، فصل خیلی مناسبی واسه پوست ما نیس.
در روزای سرد و ابری زمستون، پوست ما خشک، پوسته پوسته، رنگ پریده و حتی پیر می شه.
اما این مشکلات پیشگیری ناپذیر نیستن و حقیقت اون هستش که در خیلی از موارد، ناآگاهی و رسیدگی ناجور ما هستش که باعث وخامت وضعیت پوست ما در زمستون می شه.
در ادامه می خوایم ببینیم به چه دلیل در زمستون پوست بدن خشک، بد حالت و پیر می شه و چیجوری می تونیم این مشکلات پوستی رو برطرف کنیم.

۱- در زمستون رطوبت هوا خیلی کمتر می شه

در زمستون هوا خشک و سرده و همین ویژگیا تازگی رو از پوست ما میگیره. آب و هوای خشک و خشن فصل زمستون تعادل پوست رو برهم می زنه و در نتیجه باعث قرمز شدن پوست و حساس شدن اون می شه.
این حساسیت می تونه ما رو در برابر بیماریای پوستی ای مثل روزاسه که در زمستون شدید شدن می شه ضعیف کنه و به مروز زمان می تونه باعث پیری زودرس شه.

۲- کرم ضد آفتاب نمی زنید

به کار گیری کرم ضد آفتاب در تموم اوقات سال، حتی در روزای ابری و برفی زمستون، واجبه. هرچند در ماه های زمستون از شدت پرتوهای فرابنفش بی (UVB) خورشید کم می شه، اما پرتوهای فرابنفش آ (UVA) بازم به قوت خود باقی هستن. پرتوهای فرابنفش آ بیشترین آسیب رو به دی ان ای میزنن که صدمات به وجود اومده به وسیله اون منتهی به سرطان پوست و پیری زودرس می شه.
به خاطر همین در تموم سال باید از کرم ضد آفتاب با اس پی اف دست کم ۳۰ استفاده کرد.

۳- از همون اجناس بهداشتی ای استفاده می کنین که در تابستون استفاده می کردین

زمستون با آب و هوای سرد و خشکش، اجناس پوستی خاص خود رو می خواد. مواد تشکیل دهنده این اجناس باید با کالاهایی که واسه مقابله با گرما و رطوبت تابستون ساخته شدن فرق داشته باشه. پس بهتره از اجناس بهداشتی ای استفاده کنین که عناصر مرطوب کننده ای مثل سرامیدها و هیالورونیک اسید دارن. این عناصر هزار برابر وزن خود، آب درون خود ذخیره می کنن.

 

۴- حموم خیلی داغ می کنین

 

در زمستون به خاطر سرد بودن هوای بیرون، شاید چیزی لذت بخش تر از یه حموم خیلی داغ نباشه. اما این کار فقط پوست تون رو بیشتر خشک می کنه.
آب داغ، مخصوصا در زمستون، چربی طبیعی پوست رو نابود می کنه و اونو خشک و مستعد ترک خوردن می کنه.
بهتره دست کم ۲۰ دقیقه با آب ولرم حموم کنین و بعد از حموم بدون این دست اون دست کردن از مرطوب کننده استفاده کنین.

۵- از شویندهای خیلی قوی استفاده می کنین

پوستی که خشک شده دیگه نمی تونه از پایانه های عصبی درون خود مراقبت کنه، در نتیجه پوست نسبت به محرکا آسیب پذیرتر و حساس تر می شه.
این محرکا می تونن شویندهایی باشن که مواد شیمیایی درون اونا باعث سوزش پوست ضعیف و ترک خورده شما می شه.
به خاطر همین در زمستون بهتره از شویندهایی استفاده کنین که پایه روغنی دارن. این اجناس بدون اینکه پوست رو خشک کنن، آلودگیای اونو پاک می کنن. واقعا چربی موجود در این اجناس به چربیای روی صورت شما می چسبد و شوینده، بدون اینکه چربی طبیعی و به درد بخور پوست رو نابود کنه، این آلودگیا رو پاک می کنه.

مطلب دیگر :   اعتراض ها به نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی و گالری گردی اردیبهشتی
۶- غذاهای پرکالری بیشتر می خورید

شاید شنیده باشین که می گن «شما همون چیزی هستین که می خورید». این مسأله در مورد پوست شمام صدق می کنه.
درسته که در هوای سرد بیشتر هوس غذاهای پر کالری و خوشمزه می کنیم، اما داشتن یه پوست سالم به مصرف میوه ها و سبزیجات بستگی داره.
کارشناسان پیشنهاد می کنن در زمستون شکلای جور واجور میوه ها، سبزیجات و فلفلا رو در رژیم غذایی خود بذارین.

 

۷- کمتر در برابر آفتاب قرار می گیرین

 

سطح ویتامینای دی و کا در بدن در زمستون کم میشه، به خاطر همین زیر چشما گود میفته و به خاطر رنگ پریدگی و نازک شدن پوست، ظاهر پیرتری پیدا می کنیم.

 

 

۸- بیشتر می شینین

در زمستون، کم شدن فعالیت بدنی و موندن در فضاهای بسته به دلیل سرمای هوا چیزی طبیعیه. با این حال، باید دست کم چند باری در طول هفته ورزش کنین. ورزش نکردن روحیه تون رو بد می کنه، وزن تون رو بالا می بره و ممکنه التهاب بدن رو زیاد کنه، یعنی مسأله ای که منشأ مشکلات قلبی و خیلی از دیگر مریضی هاییه که با سن در رابطه هستن.

۹- هوای داخل رو خیلی گرم می کنین

بیشتر سیستمای گرمایشی امروزی، علاوه بر گرم کردن هوا، رطوبت اونو هم کم می کنن و باعث خشکی پوست و وز شدن موها می شن، در نتیجه ظاهر پیرتری پیدا می کنیم.
واسه حل این مشکل، از دستگاه بخور استفاده کنین تا رطوبت پوست تون حفظ شه.

۱۰- پوست تون رو زیاد لایه برداری می کنین

در زمستون پوست، به دلیل شرایط آب و هوایی، معمولاً خشک تره، پس خشک کردن بیشتر اون با شستن و اسکراب کردن همیشگی، آسیب بیشتری به اون می زنه. در زمستون صورت خود رو فقط یه بار در روز بشورید (مگه اینکه عرق کرده باشین یا صورت تون کثیف شده باشه) و از یه شوینده ملایم استفاده کنین.

۱۱- دست هاتون رو زیاد می شویید

شکی نیس که در زمستون به خاطر گسترش سرما خوردگی و آنفولانزا، بیشتر شستن دستا بهتر از کمتر شستن اونا هستش، اما ترکیب آب و صابون می تونه خشکی پوست رو بیشتر کنه.
پس فقط در وقتی دست هاتون رو بشورید که لازمه، از آب ولرم استفاده کنین، هنگام شستن ظرفا از دستکش استفاده کنین و از همه مهم تر اینکه، بعد از هر بار شستن دستا، حتما یه کرم قوی به دست هاتون بزنین.

چیجوری در زمستون از خشک شدن و خارش گرفتن پوست خود جلوگیری کنیم؟

۸ دلیل کلی خشکی و خارش فصلی پوست و راهکارهایی واسه رفع اون‌ها

۱۰ عادت روزانه اشتباهی که باعث خشکی پوست تون می شن

مرطوب کننده های طبیعی و خونگی واسه نابود کردن خشکی پوست

چیجوری با خشکی پوست در فصولی چون پاییز و زمستون مقابله کنیم؟