کند و کاوی در ریشه های دونالد ترامپ؛ با «ماری آن مک لیود»، مادر چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا آشنا شوید

ماری اون مک لیود (Mary Anne MacLeod)، مادر دونالد ترامپ، در جزیره لوییس (Lewis) از جزایر هیبریدی (Hebridean island) اسکاتلند به دنیا اومد اما مهاجرت اون به نیویورک سرنوشت متفاوتی رو واسه اون رقم زد.

ماری اون یکی از ده ها هزار اسکاتلندی بود که در اوایل قرن بیستم میلادی واسه فرار از وضعیت اقتصادی بی نظم کشورشون به آمریکا و کانادا مهاجرت کردن. اون در سال ۱۹۳۰ و در سن ۱۸ سالگی جزیره “لوییس” رو به مقصد نیویورک ترک کرد و در این شهر به عنوان خدمتکار مشغول به کار شد.
۶ سال بعد ماری با یه بساز بفروش موفق به نام فردریک ترامپ (Frederick Trump) که بچه یه مهاجر آلمانی و از بزرگان شهر نیویورک بود ازدواج کرد.
حالا چهارمین بچه از شش بچه اونا با نام “دونالد جون” (Donald John) به کاخ سفید راه پیدا کرده.

مادر دونالد ترامپ در سال ۱۹۱۲ در دهکده تونگ (Tong) در فاصله پنج کیلومتری از شهر استورنووَی(Stornoway) که بزرگ ترین شهر واقع در جزیره “لوییس” بود به دنیا اومد. شجره شناس بیل لاوسون (Bill Lawson) که دودمان خانوادگی ماری اون لیود رو تا قرن نوزدهم میلادی بررسی کرده میگه که پدر اون مالکوم (Malcolm) نام داشته و در سالای پایانی عمر خود مسئول اداره پست داهات و صاحب یه فروشگاه بوده.

به نظر لاوسون وضعیت مالی خونواده ماری اون نسبت به دیگر ساکنان روستای تونگ در شرایط بهتری قرار داشته.
با این وجود زندگی در دوران جنگ جهانی اول و بعد از اون واسه ساکنان جزیره که ۱٫۰۰۰ نفر هم کشته داده بودن سخت شده و خیلی از ساکنان جوون جزایر غربی در حال ترک منطقه بودن. علاوه بر این در سال ۱۹۱۹ واسه اولین سال بعد از پایان جنگ ۲۰۰ نفر از سربازان این داهات در راه برگشت به خونه در ورودی بندر “استورنووی” در دریا غرق شدن. این اتفاق که از اون به نام “فاجعه لولَیر” (Lolaire Disaster) یاد می شه بر مشکلات جزیره نشینان اضافه کرد.

طبق گفته های لاوسون، ماری اون تو یه خونواده پرجمعیت به دنیا اومده و ۹ آبجی و داداش داشت. در اون زمان خارج شدن از جزیره خیلی سخت بود. اقدامات فرماندار منطقه ویلیام لِوِر  (William Lever) واسه بهبود شرایط جزیره با شکست مواجه شده و افراد جوون هیچ امیدی واسه موندن در جزیره نداشتن. ماری اون جوون هم ناگزیر دهاتی که در اون به دنیا اومده بود رو ترک کرد.

مهاجرت به آمریکا

لاوسون میگه: ” امروزه شما اگه بخواین از محل زندگی خود خارج شید به شهرهای بزرگ کشور خود خواهید رفت اما در اون دوران همه به کانادا مهاجرت می کردن چون زندگی در آمریکا بسیار راحت تر بود و خیلی از افراد در این کشور بستگانی داشتن. با این وجود ماری اون شرایط متفاوتی نسبت به بقیه داشت چون یکی از خواهران اون، الیزابت،  قبلا به کانادا مهاجرت کرده و حالا به شهر نیویورک جا به جایی مکان کرده بود. وقتی که کاترین در سال ۱۹۳۰ واسه دیدار با خونواده اش به جزیره لوییس برگشت خواهرش ماری اونو هم همراه خودش به نیویورک برد تا در اون جا واسه خود کاری پیدا کنه”.

دلایل نشون میده که ماری اون به عنوان پرستار بچه تو یه خونواده مرفه با خونه ای بزرگ در حاشیه شهر نیویورک مشغول به کار شده.
اما بعد از بحران “وال استریت” ماری کار خود رو از دست میده.ماری اون در سال ۱۹۳۴ به مدت کوتاهی به اسکاتلند برگشت اما قبل از اون در نیویورک با فردریک ترامپ آشنا شده بود و به زودی به نیویورک برگشت. اون دو با هم ازدواج کردن و در منطقه اعیان نشین کویینز (Queens) ساکن شدن. ماری اون از اون زمان به طور فعال در کارای خیریه شرکت می کرد.

می تونیم بگیم که سه نفر از بستگان مادری دونالد ترامپ هنوزم در جزیره لوییس زندگی می کنن از جمله دو تن از اونا که هنوزم در خونه بابایی ماری اون که بازسازی شده سکونت دارن. البته این سه نفر همیشه از صحبت با رسانه ها دوری کردن. جون اَی مَکلور، یه مشاور محلی و از دوستان این سه نفر، میگه: “خونواده اونا رو خوب می شناسم. اونا مردم مهربون و محترمی هستن و علاقه ای به معروفیت ندارن و مطمعنم که نمی خوان در مورد رابطه خویشاوندی خود با دونالد ترامپ صحبت کنن”. آقای مکلور هم اینکه میگه که ماری اون مک لیود از افراد سرشناس و محترم داهات بوده و هروقت به داهات برمی گشته به کلیسا می رفته.

مطلب دیگر :   با ۱۰ مورد از باهوش ترین زنان تاریخ آشنا شوید

مادر دونالد ترامپ در سال ۱۹۴۲ شهروند آمریکا شده و در سال ۲۰۰۰ در سن ۸۸ سالگی درگذشت. به گفته آقای مکلور ایشون همیشه به جزیره لوییس و روستای خود می رفت و به زبون گیلیک (Gaelic) (زبون بومی اسکاتلندی) سخن می گفت.

میراث گیلیک ماری اون مک لیود

تحقیقات بیل لاوسون در مورد اجداد ماری اون مک لیود ایشون رو به شخصی به نام جون روی مک لوید (John Roy MacLeod) میرسونه که در زبون بومی گیلیک به اون  “Iain Ruaidh” می گفتن. این اسم به موهای قرمز ایشون اشاره داشته.
اجداد بابایی ماری اون از منطقه واتیسکر (Vatisker) که در چند کیلومتری شمال روستای تونگ قرار داشت اومده بودن. انگار بابابزرگ اون الکساندر روی مک لیود (Alexander Roy MacLeod)  در دهه ۱۸۵۰ در حالی که مشغول ماهیگیری بوده در دریا غرق شده.

خونواده مادری ماری اون خونواده ای معروف به نام اسمیت (Smith) بوده که در سال ۱۸۲۶ از منطقه سوث لوچز (South Lochs) جزیره لوییس کوچ داده شدن. جزیره لوییس از کوچای اجباری که در قرنای ۱۸ و ۱۹ در مناطقی از اسکاتلند انجام می شد دور مونده بود اما بعد از جنگ واترلو (Battle of Waterloo) در سال ۱۸۱۵ خیلی از زمینای جزیره که واسه چرای گوسفندان مناسب بود از ساکنان خالی شدن. در بیشتر موارد خونواده هایی که به زور کوچ می کردن در مناطق دیگری از جزیره سکونت داده می شدن.

براساس ادعای لاوسون تموم خونواده مادری ماری اون در نتیجه خالی کردن اجباری زمینا از جاهای دیگه به شهر استورنووی اومده بودن. تحقیقات ایشون نشون میده که یکی دیگه از بستگان مادری اون به نام دونالد اسمیت (Donald Smith) هم در اکتبر ۱۸۶۸ در جریان واژگونی قایقش تو یه طوفان دریایی در خارج از واتیسکر غرق شده.
بعد از مرگ دونالد اسمیت، بیوه اون همراه با سه فرزندش بی سرپرست شدن که جوون ترین اونا ماری، مادربزرگ دونالد ترامپ، در اون زمان کمتر از یه سال سن داشت. ماری بعدا با مالکوم مک لیود ازدواج کرد و بعد از تسلط بر مزرعه مادری ماری در تونگ به اون جا جا به جایی مکان کردن.

ماری اون مادر ترامپ کوچیکترین دختر در بین ۱۰ بچه اونا بود.

تور مسافرتی انتخاباتی

دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۸ از خونه ای که مادرش و بستگان مادری اون در اون زندگی کرده بودن دیدن کرد.
ایشون در این سفر گفت که در سن سه یا چهار سالگی هم جزیره لوییس سفر کرده اما چیز خیلی از اون زمان به یاد نداره.

طبق ادعای رسانه ها  دیدار ایشون از خونه مادریش در روستای تونگ تنها ۹۷ ثانیه به طول رسید. در اون زمان ترامپ گفته بود که :” اون موقع خیلی سرم شلوغ بود. من در تموم دنیا مشغول به وجود آوردن شغل هستم و خیلی خیلی مشکله که وقتی واسه برگشت به اینجا پیدا کنم. اما انگار در زمان مناسبی به این جا رسیدم چون هواپیمای شخصی خودمو داشتم . خوشحالم که به این جا آمدم و به زودی برمی گردم”.

دونالد ترامپ در این سفر آبجی بزرگش ماریان ترامپ بَری (Maryanne Trump Barry) که از قضات فدرال آمریکاست و همیشه به بستگان مادری خود در جزیره لوییس سر می زنه رو همراه خود داشت.

به گفته آقای لاوسون: ” اگه قرار باشه از کسی تشکر شه باید از ماریان تشکر کرد که واسه پیشرفت جزیره لوییس از همه بیشتر تلاش کرده. دونالد ترامپ از هواپیما پیاده شد و بعد از گرفتن چند عدد عکس دوباره سوار هواپیما شد و رفت”.