یادگیری سیستم عامل لینوکس

لینوکس فارسی مرجعی برای یادگیری سیستم عامل لینوکس و سایر توزیع های آن ما در لینوکس فارسی تولید محتوای آموزش و کاربردی برای لینوکس و توزیع های دیگر آن داریم و تلاش داریم شما را در مسیر یادگیری و استفاده از این سیستم عامل قدرتمند یاری کنیم

سیستم عامل لینوکس (Linux) بر گرفته از سیستم عامل یونیکس(Unix) است. اولین نسخه ی لینوکس در سپتامبر سال 1991 توسط شخصی فنلاندی به نام لینوس تروالدز طراحی و منتشر شد و نسخه ی بعدی آن به فاصله ی خیلی کمی یعنی در سال اکتبر 1991 در اینترنت منتشر شد. بعد از این تعداد خیلی زیادی از برنامه نویسان و هکر ها در پروژه ی لینوکس شرکت کردند و لینوکس با سرعت خیلی بالایی در حال توسعه بود. در حال حاظر هم چندین توزیع از لینوکس وجود دارد که شما می توانید بنا به استفاده ی خود ، از آن ها استفاده کنید.

 

سیستم عامل ویندوز چیست؟

ویندوز سیستم عاملی محبوب و پرطرفداری است که توسط شرکت ماکروسافت ساخته شده است. کاربران اینترنت اکثرا از ویندوز استفاده می کنند زیرا که این سیستم عامل محیطی گرافیکی دارد و اکثر کار های روزمره ی خود را می توانید به صورت گرافیکی و ساده انجام دهید. ویندوز یکی از مناسب ترین سیستم عامل ها برای گیمر ها است و گیمر ها به راحتی هرچه تمام می توانند هر بازی را در این سیستم عامل نصب و استفاده کنند زیرا که برخی سیستم عامل ها مانند لینوکس برخی بازی ها را پشتیبانی نمی کنند و شما در لینوکس نمی توانید هر بازیی را نصب کنید. ویندوز با این همه قابلیت های خوبی که دارد ، باز هم معایبی دارد که در ادامه ی این مقاله به آن ها می پردازیم.

 

سیستم عامل لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل قدرتمند و محبوب است که طرفداران خاص خودش را دارد. لینوکس یک سیستم عامل اپن سورس (open source) است. به این معنی که شما می توانید کد هایی که داخل لینوکس نوشته شده است را مشاهده و تغییر دهید. لینوکس که سیستم عاملی جوان است و کار خود را به تازگی شروع کرده است ، اما به دلیل اپن سورس بودن آن به شدت توسعه یافته و جزء بهترین سیستم عامل های جهان محسوب می شود. لینوکس نیز دارای یک محیط گرافیکی است اما برای انجام برخی کار ها که کمی تخصصی هستند ، باید کد های آن را بلد باشید و برای اینکه بتوانید این کد ها را یاد بگیرید ، باید دوره ی های لینوکس را که شامل LPIC می شود را بگذرانید. یادگیری کد های لینوکس ، اصلا کار سختی نیست و فقط نیاز به علاقه ی کافی دارد و با دیدن چندین دوره آموزشی به راحتی می توانید با لینوکس کار کنید.

 

مزایای سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل ویندوز به دلیل گرافیکی بودن ، کار کردن با آن بسیار ساده است و برای نصب کردن انواع نرم افزار ها به راحتی و با چند کلیک می توانید نرم افزار مورد نظر خود را نصب و استفاده کنید. استفاده از ویندوز برای کاربرانی کار هایشان گرافیکی است مانند: فتوشاپ ، ادیت فیلم ، گیمر ها وغیره ، سیستم عامل ویندوز انتخاب مناسبی است. سیستم عامل ویندوز از بیشتر نرم افزار ها پشتیبانی می کند و شما به راحتی می توانید نرم افزار مورد نیاز خود را روی این سیستم عامل نصب کنید.

 

معایب سیستم عامل ویندوز

حالا بعد از این همه تعریفی که از ویندوز کردیم ، نوبت به آن می رسد که از معایب این سیستم عامل محبوب نیز برایتان چیزی بگوییم. اولین و بزرگ ترین ضعف ویندوز امنیت آن است. سیستم عامل ویندوز اپن سورس نیست و شما به هیچ وجه نمی توانید کد هایی که برای ویندوز نوشته شده است را مشاهده کنید و این باعث شده است که مشکلات زیادی در آن های آن وجود داشته باشد و مورد هجوم هکر ها قرار بگیرید و اطلاعات شما در خطر قرار بگیرند. ویندوز دارای یک فایروال(firewall) است که وظیفه ی این را دارد که امنیت سیستم عامل را بالا ببرند. اما فایروال ویندوز خیلی قدرتمند نیست. مشکل بعدی ویندوز ویروس ها هستند. سیستم عامل ویندوز به شدت در برابر ویروس ها آسیب پذیر است و احتمال اینکه سیستم شما به ویروس آلوده شود ، خیلی زیاد است و این ویروس ها می توانند به فایل های شما آسیب بزنند. ویندوز از سیستم های قدیمی پشتیبانی نمی کند و شما اگر بخواهید از ویندوز استفاده کنید ، باید یک سیستم قوی و مجهز داشته باشید.

 

مزایای سیستم عامل لینوکس

حال نوبت به سیستم عامل قدرتمند لینوکس می رسد. یکی از دلایلی که باعث شده لینوکس خیلی قدرتمند و در بین کاربران محبوب باشید ، امنیت آن است. لینوکس از امنیت خیلی بالایی برخوردار است و از یک فایروال خیلی قدرتمند استفاده می کند که باعث شد امنیت آن تا حد خیلی زیادی بالا برود. جالب است بدانید که هکر ها برای کار های مخرب خود از لینوکس استفاده می کنند و یکی از دلایلشان هم امنیت آن است. می توان گفت که ویروس در لینوکس بی معنی است. زیرا که ویروس برای فعالیت در یک سیستم عامل ، اول باید خودش را مخفی کند که در لینوکس جایی برای مخفی شدن ویروس ها وجود ندارد. یکی دیگر از مزایای لینوکس نصب آسان آن است. در حال حاظر بیشتر توزیع های لینوکس را به راحتی می توان در سیستم خود نصب و استفاده کنید و به نحوی می توان گفت که نصب لینوکس از سیستم عامل ویندوز کمی آسان تر است. جالب است این را هم بدانید که بیش از هشتاد درصد سیستم عامل های ماکروسافت لینوکسی هستند و این به معنی قدرتمند بودن این سیستم عامل است.

مطلب دیگر :   جملات انگیزشی موفقیت از بزرگان

 

معایب سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل محبوب لینوکس با وجود مزایای خوبی که دارد ، باز هم معایبی دارد که شما باید آن ها را بدانید. یکی از معایب لینوکس ، پشتیبانی نکردن از برخی نرم افزار ها است. به این معنی که برخی نرم افزار ها وجود دارد که فقط برای سیستم عامل ویندوز نوشته شده و در ویندوز قابل استفاده است. البته برخی نرم افزار های معروفی مانند فتوشاپ نیز در لینوکس وجود دارد. اما استفاده از فتوشاپ در ویندوز خیلی ساده تر از لینوکس است. یکی دیگر از معایب لینوکس عدم پشتیبانی از برخی درایو ها است. برخی از درایو ها از لینوکس پشتیبانی نمی کنند و فقط در ویندوز قابل استفاده هستند. البته تعداد اندکی از این درایو ها وجود دارد.

 

تفاوت لینوکس مینت و اوبنتو

خوب نوبت به آن رسیده که شروع کنیم هر دو لینوکس را با هم مقایسه کنیم اول از همه این را بگیم که بهترینی وجود نداره بلکه این مقاله قراره به شما در انتخاب برای نصب و استفاده یکی از این لینوکس ها شما را کمی راهنمایی کند

 

مزایای لینوکس مینت و اوبونتو

لینوکس مینت لینوکس اوبونتو
مناسب افراد مبتدی و تازه وارد همچنین برای افراد تازه کار مناسب است
پایداری و ثبات مناسبی دارد دارای انتشار و بروز رسانی منظم و پشتیبانی می باشد
دارای پیشرفت و امکانات کاربر پسند نسخه های پشتیبانی بلند مدت (LTS) را ارائه می‌دهد
مجموعه قابل توجهی از ابزارها را ارائه می دهد
دارای اطلاعات و منابع برای یادگیری و جواب سوالات و مشکلات می باشد دارای منابع و اطلاعات بسیار زیادی هم رسمی و هم توسط کاربران موجود است
توسعه آن برای نطرات کاربران باز می باشد. سازگاری بسیار زیادی از سخت افزار ها مانند Lenovo و HP و Dell دارد
نیاز به نگهداری مثل نصب آنتی ویروس و… ندارد به توسعه‌دهندگان، سازندگان سخت‌افزار یا OEMها (تولیدکنندگان تجهیزات اصلی) این امکان را می‌دهد تا شروع به ساخت برنامه‌ها و سیستم‌ها برای اوبونتو کنند.
تقریباً تمام بسته های توزیع شده در لینوکس مینت متن باز هستند. یک بسته پشتیبانی حرفه ای ارائه می دهد که برای دسکتاپ اوبونتو و همچنین برای سرور در دسترس است.
دارای یکی از بهترین مدیریت بسته و نرم افزار برای بروز رسانی و… می باشد بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است و دارای برنامه های کمکی است
با بیش از ۶۰۰۰۰ بسته نرم افزاری و برنامه ۷۸۰۰ بازی ارائه می شود. اوبونتو دارای ده ها ورژن برای کاربرد های مختلف و تخصصی می باشد
امکان نصب آسان درایورهای دستگاه اختصاصی برای کارت های گرافیک ATI و NVIDIA و شبکه های بی سیم را فراهم می کند.
هزاران برنامه کاربردی را برای دانلود ارائه می دهد که بیشتر آنها رایگان هستند.

 

معایب لینوکس مینت و لینوکس اوبونتو

لینوکس مینت لینوکس اوبونتو
به اصول آزادی نرم افزار پایبند نیست. عدم سازگاری با دبیان
پروژه لینوکس مینت توصیه های امنیتی صادر نمی کند. تغییرات عمده مکرر اوبونتو یک شمشیر دو لبه است، که تمایل دارد کاربران را به سمت جایگزین و توزیع های دیگر لینوکس سوق دهد.
نسخه های غیر LTS (یا موقت) تنها با 9 ماه پشتیبانی امنیتی ارائه می شوند.

 

ویژگی های خاص لینوکس مینت و اوبونتو

در این بخش ، ما برخی از ویژگی های خاص لینوکس مینت و لینوکس اوبونتو را مورد بحث قرار خواهیم داد:

 

لینوکس مینت

  • mintDesktop – ابزاری برای پیکربندی محیط دسکتاپ (DE).
  • mintMenu – ساختار منوی جدید و زیبا برای ناوبری آسان تر.
  • mintInstall – یک نصب کننده نرم افزار ساده.
  • mintUpdate – یک به روز رسانی نرم افزار.
  • mintbackup – یک ابزار پشتیبان. تم ها – آثار هنری خلاقانه و تم های دسکتاپ.

 

لینوکس اوبونتو

  • برنامه فایروال داخلی و نرم افزار محافظت از ویروس.
  • نسخه بسیار سفارشی شده گنوم DE.
  • DVD زنده قابل نصب
  • دارای تم و محیط های دسکتاپ خلاقانه
  • دستیار مهاجرت برای کاربران ویندوز.
  • جلوه های دسکتاپ سه بعدی و بسیاری از جدیدترین فناوری های دیگر.

 

حرف آخر همراه با نظر شخصی

اوبونتو پلتفرمی است که نه تنها در اکوسیستم لینوکس بلکه در دنیای کلی کامپیوتر نیز قابل بررسی است. از سوی دیگر، لینوکس مینت اکنون به اندازه کافی بالغ، بسیار محبوب است و در چند سال گذشته به سرعت رشد کرده است، بنابراین با اوبونتو و دیگر سیستم‌عامل‌های رومیزی لینوکس، ویندوز و macOS در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ رقابت مطلوبی داشته است.

برای پیدا کردن یک سیستم‌عامل مناسب، توصیه می‌کنم هر دوی آنها را نصب و امتحان کنید. هر دو لینوکس مینت و اوبونتو را می توان از طریق یک USB به صورت زنده اجرا کرد تا مطمئن شود که همه چیز بدون نیاز به نصب چیزی بر روی رایانه شما به خوبی کار می کند. اگر تصمیم به نصب دارید، می توانید در کنار سیستم عامل ویندوز یا سایر دسکتاپ های لینوکس، بوت دوگانه را نیز انجام دهید.

درست مانند بسیاری از تازه‌کارهای لینوکس، من شروع لینوکس خود را با لینوکس اوبونتو آغاز کردم، اما در نهایت توجهم را به لینوکس مینت معطوف کردم. به یک دلیل یا دلایل دیگر، هنگام استفاده از اوبونتو که بعداً با لینوکس مینت آشنا شدم و هنگام استفاده از لینوکس اوبونتو احساس بهره وری نداشتم. بنابراین، برای من، لینوکس مینت آسان‌تر از دو توزیع لینوکس برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ است.

Lnx33