نکات مهارتی مهارت های کوچینگ

کوچینگ

کوچینگ یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای پرورش نقاط قوت و شایستگی های هر فرد است. افراد در هر سطحی که هستند، با هر نوع موقعیت، شخصیت و سبک زندگی، می توانند از آن بهره مند شوند و الگوهایی را در رفتار خود تشخیص دهند که از آن بی اطلاع بوده اند. کوچینگ در زمینه های زیر به ما کمک می کند:

  • ایجاد روش های جدید مدیریت احساسات و روابط
  • افزایش خودآگاهی و حس پذیرش مسئولیت
  • کمک به از بین بردن عادت های نادرست
  • شناسایی و بهبود رفتارهای شایسته
  • تاثیر مداوم و مثبت در سبک زندگی
  • کمک به ایجاد انگیزه و بهبود اعتماد به نفس
  • کمک به مدیریت کسب و کارها و …

کوچ را بهتر بشناسیم

چگونه بیزینس کوچ به کوچی کمک می کند؟

تصور کنید دستی از آسمان به زمین بیاید. انگشت هایش را در وجود ببرد، گنج پنهان درونی تان را بیرون بکشید و در کف دستانتان بمانید. کوچ ها همین کار را با گم کرده شما می سازند و استعدادهای درونی. تان را ملموس جلوه می دهند.

کوچبرد، دغدغه ها و افراد خاص را میشنود و در ضمن پرسیدن سوالات هوشمندانه، شرایط را به نحوی پیش می برد تا با همکاری خود فرد، رشد شخصی و موفقیت او را سریعتر رقم بزند.

واقعا متوجه شدید؟ «همکاری خودِ فرد»! این معناست که کوچ قرار نیست تا همیشه به ما کمک کند! اما از طریق ایجاد عادت های مثبت، ما را در مسیری قرار می دهد که بتواند مسیر رشد و پیشرفت را به عهده بگیرد و مربی خود را حفظ کند.

چگونه مهارت های کوچینگ را ارتقا دهید؟

همیشه مهارت های کوچینگ را اینگونه تعریف می کنند: “ویژگی ها و بایدی برای کمک به بهبود عملکرد افراد”. اما سوال اینجاست که چگونه می شود این بهبود را به دست آورد؟ از کدام راه و با چه روشی؟

در اینجا 8 مهارت اساسی کوچینگ را بیان می کنیم:

  • همدلی
  • کنجکاوی
  • مثبت بودن
  • پایداری
  • خلاقیت
  • ارتباط فعال
  • صداقت
  • حمایت

بارها و بارها می‌شنویم که مدیران در مورد تأثیر کوچینگ بر آنها نظر می‌کنند. هیچ نقش دیگری در کسب‌وکار وجود ندارد که به‌اندازه نقش کوچینگ تأثیر بگذارد.

درک این تاثیر برای مربی حیاتی است.

مهم است که فلسفه مربیگری شخصی خود را درک کنید. به شما این امکان را می دهد که در نحوه ارائه آموزش ثابت باشید.

آیا شما مربی‌هایی هستید که می‌خواهید مهارت‌های مشتریان را توسعه دهید و مطمئن شوید که آنها را در لذت بردن از آن شرکت کنید؟

یا اینکه شما از آن دسته افرادی هستید که فق��� می‌گوید «من می‌خواهم پروژه جدید بگیرم».

شناخت مشتری

مشتریانی که قرار است با آنها جلسات کوچینگ انجام دهید را بشناسید

برای اینکه بتوانید آنها را بهتر بشناسید باید از آنها بپرسید:

  •     «چرا این کوچینگ را می‌دهید؟»
  •     در این مدت به چه چیزی می‌رسید؟

احتمالاً از پاسخ‌های آنها به‌شدت شگفت‌زده شد، پس حتماً به‌دقت گوش دهید. نیاز است که در نظر گرفتن نیازها و آنها را راحت کنید.

اعتبار خود را حفظ کنید و اطلاعات خود را به روز کنید

آموزش عاملی است که همیشه در حال تغییر است. نیاز است که دانش خود را با حفظ اعتبار خود و شرکت در دوره های منظم که به توسعه آموزش شما کمک می کند، شرکت کنید.

از قوانین رفتاری در کوچینگ خود آگاه شوید

کوچ خاص شما باید یک آیین نامه رفتاری برای خود ایجاد کرده باشد.

اینها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهند که در صورت رعایت آنها، محیطی امن و مثبت برای شما و کوچ کردن می‌کند.

شخص کوچ می شوند را درگیر کنید

این کمک‌ها می‌تواند به‌صورت کمک در طول جلسات کوچینگ یا صرفاً به‌عنوان حمایت‌های بدون پرداخت پول توسط شما باشد.

موارد زیر را می‌توان در جلسات تمرینی و مشاوره‌های دیگری که انجام می‌دهند، ارائه دهید:

  •     هر کمک و حمایتی را که مایل به آنها ارائه می شود ارائه می دهند.
  •     برای توضیح فلسفه مربیگری و انتظارات خود از عملکرد، جلسه‌ای را تشکیل می‌دهید.
  •     مجموعه سازمان را از این برنامه‌ریزی‌ها و انتظارات حمایت می‌کنند.
  •     آن‌ها را می‌سازند که مدیران خود را به‌طور مثبتی همراهی کنند.
  •     نشان دهید که مایلید به نگرانی‌ها و مسائل آنها گوش دهید.
  •     تأکید کنید که رشد شرکتشان یک گروه جستجو است.

کوچینگ بر محرمانه بودن و اعتماد متقابل است

کوچینگ تنها در صورتی که می‌توان موفقیت‌آمیز باشد، که کوچی تمام جنبه‌های یک موضوع یا چالش را با کوچ خود در میان بگذارد. شاید لازم باشد کوچ به مشکلات شخصی یا اطلاعات خصوصی فرد که حتماً باید محرمانه بمانند گوش دهد. واضح است که اگر محرمانه باقی بماند، این امر ممکن است اطلاعات مربوط به مشکلات قانونی یا احتمالی باشد که برای تیم، خود فرد کوچی یا برای سازمان مضر هستند یا دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.

مطلب دیگر :   سیسمونی نوزاد سیسکالا، خرید آنلاین، ارزان ترین در کشور

راه حل مشکلات یک کوچی، تنها در دست خود اوست

شاید به نظر نامعقول برسد، اما این معنی را می‌داند که از پس‌زمینه یک مشکل از سویی، و گزینه‌های موجود برای حل آن مشکل از سوی دیگر آگاه است.

وظیفه کوچ این است که پرسش‌های درست بپرسد تا به کوچی کمک کند که خودش به نتیجه برسد و همان‌طور که پیشتر گفتیم، این روش بسیار قدرتمند برای کمک به افراد است تا بتواند خود را تغییر دهد.

اگر چه می‌تواند مفید باشد و اطلاعاتی ارائه دهد، اما بهترین پاسخ‌ها را همیشه خود می‌دهد.

نکته

در اینجا تفاوت وجود دارد بین سبک کوچینگ که توسط کوچ‌های حرفه‌ای ارائه می‌شود،یعنی افرادی که در فرآیندهای کار در سازمان اطلاع رسانی روزانه یک روند کوچینگی دارند که توسط مدیر درون سازمانی که از همه چیز آگاه است، هدایت می شود.

به‌عنوان یک مدیر شما احتمالاً دانش و تجربه مفیدی دارید. از سوی دیگر شما مسئول هستید که به افراد خود کمک می‌کنند تا برای کسانی که مطرح کنند، پاسخ درست را پیدا کنید. با وجود چنین فردی در سازمان بسیار مغتنم، اما لازم است به‌عنوان یک مدیر-کوچ حساس و فروتن باشید. ممکن است هنگام کمک به افراد، موقعیتی از چیزی که در آغاز فکر می‌کنید پیچیده‌تر شوید.

هیچ قضاوت یا دستور جلسه ثابتی وجود ندارد، بلکه برای هر جلسه یک هدف توافق وجود

برای اینکه یک جلسه کوچینگ موفقیت آمیز باشد، باید گفتگوهای آزادانه و مشارکتی انجام شود. روند جلسه آزادانه و بدون ترس از برود و نباید هیچ الگوی خاصی داشته باشید.

در گفتگوهای کوچینگ اکنون باید تا اثر مفید بگذرند. کوچینگ باید ایده کلی یا هدف مشخصی برای روند کوچینگ در ذهن داشته باشد، هم در هر یک از جلسات کوچینگ، و هم در کلیت.

سپس کوچ به کوچی کمک می‌کند تا از طریق هر مسیری که به نظر مناسب می‌رسد به مقصود خود دست پیدا کند. کوچ باید در جریان جلسه، از کوچی در مسیری که طی می‌شود نظرخواهی کند تا مشخص شود که آیا آنها در مسیر درستی قرار دارند یا خیر.

فراینده کوچینگ در مورد همه جنبه‌های یک انسان است

جلسه یک جلسه برای یک موضوع خاص است، کوچ‌ها باید به خاطر داشته باشند که در حین گفتگو، با تمام جنبه‌های فردی درگیر هستند که تجارب، احساسات و الگوی رفتاری خاص دارند.

کوچینگ در محل کار احتمالاً بیشتر بر موضوعات محل کار مراکز است. اما کوچ باید تشخیص دهد که سایر عوامل و مشکلات ممکن است در جریان گفتگو خود را نشان دهند.

کوچ و کوچی همکاران هم‌سطحی هستند

بهترین گفتگوهای کوچینگ همیشه می‌شوند که کوچ و کوچی همکاران همسطح و برابر باشند، صرفاً به رابطه آنها با ترکیبی از آنها و سلسله مراتبی که در محل کار وجود دارند چه هستند.

کوچی مشکلاتی را مطرح می‌کند و از مهارت‌های خود استفاده می‌کند تا به کمک مشکلاتی که ممکن است انجام شود.

نکات در مهارت های کوچینگ

برای یک کوچ حرفه ای بودن، رعایت مهارت های کوچینگ الزامی ست. در این مورد آموزش مهارت کوچینگ می‌توان انجام داد. همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هرگز از تاثیر تاثیرگذاری غافل نشوید؛
  • اهداف را به صورت دقیق تعیین کنید؛
  • از سوالات باز استفاده کنید تا افراد به ناچار به آن ها فکر کنند.
  • به شهود خود مطمئن باشید و با کنجکاوی روند کوچینگ را پیش ببرید؛
  • از «چرا» استفاده کنید و آن را با «چه» جایگزین کنید؛
  • اگر رفتار یا گفتاری را در کوچی برجسته می کند، آن را بیان کنید. این نوع بازخورد می تواند بسیار قوی باشد؛
  • به یاد داشته باشید که در فرآیند کوچینگ باید کاملاً مشخص باشید؛
  • موضوعاتی که برای اولین بار مطرح می شوند، عموما مسئله اصلی موضوع. از این رو باید با بررسی بیشتر بهعمق مسئله به دست آورد تا به مسئله واقعی چیست؛
  • برای توسعه خود سرمایه گذاری کنید و به صورت مداوم مهارت های کوچینگ خود را گسترش دهید.
لایف کوچینگ