اگر به اندازه کافی آب نخوریم چه اتفاقی برایمان می افتد؟

هممون میدونیم که نوشیدن به اندازه آب اهمیت زیادی واسه سلامتی ما داره و شاید بیشتر ما تلاش می کنیم هر روز هشت لیوان آب پیشنهاد شده رو بخوریم. چون وگرنه بدن دهیدراته یا یعنی کم آب می شه که این مسأله عواقب بسیار بدی داره.
اگه آب بدن تون کم شه، با سلسله عواقبی مواجه میشین که بالاتر از خشکی لبا و دهن هستن و جون تون رو به خطر میندازن. در ادامه می خوایم ببنیم کم آب شدن بدن دقیقا چه عواقبی داره.

۱- افزایش ضربان قلب یا تپش قلب

در بعضی از موارد، تپش قلب یکی از نشونه های کم آب شدن بدنه. این مسأله به دلیل تغییر فشار خون اتفاق می افته که دلیل اون کمبود مایعات بدن و پایین بودن سطح الکترولیتای اون مخصوصا پتاسیمه. تپش قلب به وجود اومده به وسیله کم آبی بدن رو ممکنه به صورت لرزشی ناچیز در ناحیه قفسه سینه یا تپشای شدید در ناحیه گردن احساس کنین و یا حتی این حس رو داشته باشین که قلب تون وایس تاده و دیگه نمی زنه.

۲- سفت و باریک شدن مدفوع

سفت و باریک شدن مدفوع می تونه از نشونه های کم آب شدن بدن باشه.

وقتی بدن تون مایعات کافی نداشته باشه تا بتونه ضایعاتش رو دفع کنه، اجابت مزاج براتون سخت می شه.
چون روده ها آب مدفوع رو بیرون میکشن، درنتیجه مدفوع سفت و بسیار باریک می شه.

۳- فرورفتن چشما و گونه ها

اگه به اندازه کافی آب بخورین این مسأله می تونه باعث شه چشما و گونه هاتون ظاهری فرو رفته پیدا کنن. یعنی دور چشما مشکی و پوست اون نازک می شه.

این نشونه مخصوصا در کودکان و نوزادان شایعه.

۴- بالا رفتن خطر دچار شدن به عفونتای مجرای ادرار

عفونت مجرای ادرار مریضی ای دردناکه که می تونه خطرناک هم باشه و در اثر اون باکتریا به مثانه یا مجرای پیشاب حمله می برن. کم آب شدن بدن ما رو در برابر این مریضی آسیب پذیرتر می کنه.
با اینکه یه عفونت ناچیز معمولا به خودی خود مسأله جدی ای نیس اما عفونت مجرای ادرار می تونه به کلیه ها گسترش پیدا کنه و تبدیل به مشکل جدی تری شه.

 

۵- سرگیجه یا از هوش رفتن

 

یکی دیگه از نتیجه های منفی کم آب شدن بدن، سرگیجه یا بیهوش شدنه. کم آبی بدن می تونه باعث افت فشار خون شه که نتیجه اون احساس سرگیجه س. شاید تصور کنین این نشونه مربوط به موارد شدید کم آبی بدنه اما طبق تحقیقات، کاهش حتی یه درصد از مایعات بدن می تونه منتهی به سرگیجه و از هوش رفتن شه.

۶- آسیب دیدن کلیه ها

کلیه ها عضو مهمی در سیستم پالایش بدن هستن. کم آبی شدید بدن در دراز مدت یا به صورت زیاد می تونه مشکلات جدی ای واسه کلیه ها مثل سنگ کلیه و حتی مشکل کلیوی بسازه. با اینکه کم آبی بدن با احتمال خیلی کم باعث بروز سنگه کلیه می شه، اما خطر بروز این مریضی در اثر کم آب شدن بدن در کودکان و افراد سن بالا بیشتره.

مطلب دیگر :   ۷ نشانه ای که می گویند در خوردن قهوه زیاده روی می کنید

۷- گرفتگیای عضلانی و حتی سکته قلبی موقع ورزش کردن

کم آب شدن بدن یکی از مشکلات پیش روی ورزشکاران و هر فرد دیگه ایه که مدت زمان زیادی رو در محیطای گرم می گذرونه. کسایی که ورزش یا در فضای باز کار می کنن، درصورتی که به اندازه کافی آب بخورن در خطر بروز سکته قلبی کشنده هستن.

علاوه بر این، کم آبی بدن در هوای گرم می تونه باعث گرفتگیای عضلانی و حالت تهوع شه.
رطوبت هوا احتمال سکته قلبی رو زیاد می کنه چون کار تبخیر عرق بدن رو دچار مشکل می کنه، در حالی که عرق به خنک شدن بدن کمک می کنه.

۸- تشنج

یکی از خطرناک ترین نتیجه های کم آبی بدن بالا رفتن احتمال تشنجه. این مسأله وقتی اتفاق می افته که به دلیل کمبود مایعات، سطح الکترولیتای بدن کم میشه یا تعادل اونا بر هم می خوره.

کار الکترولیتایی مثل سدیم و پتاسیم، انتقال سیگنالای الکتریکی بین سلولا هستش.
در موارد شدید کم آبی بدن، این پیامای الکتریکی سردرگم می شن و شخص ممکنه دچار انقباضای عضلانی غیر ارادی و حتی مشکلات قلبی شه.

۹- گیجی ذهنی

کم آبی شدید بدن می تونه منتهی به گیجی ذهنی و احساس پریشونی و گیجی شه.
در اثر این حالت که به اون «ذهن مه آلود» می گن، فرد دچار فراموشکاری شدید می شه یا قادر نیس روشن صحبت کنه.
اگه اینجور نشونه ای رو دارین باید واسه دریافت مراقبتای پزشکی دست به کار شین.

۱۰- کاهش خون تولیدی بدن

در موارد شدید کم آبی بدن، شخص ممکنه دچار حالتی شه که به اون شوک کمبود خون می گن. این یکی از خطرناک ترین مشکلات کم آب شدن بدنه و در اینصورت باید فوراً واسه دریافت مراقبتای پزشکی دست به کار شد.

شوک کمبود خون وقتی اتفاق می افته که بدن قادر نیس خون کافی تولید کنه تا قلب بتونه از راه اون به اندامای حیاتی اکسیژن کافی برسونه. این مسأله باعث افت فشار خون می شه و می تونه منتهی به آسیب مغزی یا حتی مرگ شه.

این نشونه ها ثابت می کنه به قدر کافی آب نمی خورین