رژیم غذایی گیاهخواری چه تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند؟

رژیم غذایی گیاهخواری هر ساله محبوبیت بیشتری در جهان پیدا می‌کنه و افراد زیادی به اون روی می‌بیارن. این در حالیه که فقط در کشور انگلستان از سال ۲۰۰۸ تا حالا تعداد کسایی که به گیاهخواری روی آورده‌ان ۳۵۰ درصد بالا رفته.

دلیل انتخاب این رژیم غذایی بسیار متنوعه؛ بعضی واسه عقاید مذهبی خود از مصرف گوشت حیوانات دوری می‌کنن، بعضی به خاطر حفظ محیط زیست و پشتیبانی از حقوق حیوانات و یه سریای دیگه فقط واسه سلامت بدن خود از مصرف خوراکی‌های حیوونی دوری می‌کنن.

در همین زمینه باید گفت رژیم گیاهخواری از فواید زیادی برخورداره. محققان بر این باور هستن که وگان‌ها از سلامتی بیشتری نسبت به بقیه مردم بهره مند هستن. البته این لازمه اینه که برنامه غذایی مناسبی داشته باشن.

فردی که همیشه گوشت، جگر یا لبنیات مصرف کرده پس از سوئیچ کردن به رژیم گیاهخواری، بدنش با تغییرات زیادی مواجه می شه.

در ادامه این مطلب می خوایم به تغییرات بدن در طول رژیم گیاهخواری بپردازیم. با ما همراه باشین.

چند هفته اول گیاهخوار شدن

در هفته‌های اول رژیم گیاهخواری، فرد با افزایش زیاد انرژی مواجه می شه.

دلیلش حذف مصرف غذاهای فراوری شده.

عوضش، مصرف میوه، سبزیجات و آجیل در این افراد باید بیشتر باشه و همه این مواد غذایی بسیار انرژی‌بخش هستن.

میوه، سبزیجات و آجیل هم اینکه دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر زیادی هستن. این مواد باعث می‌شن تا فرد به مدت طولانی‌تر احساس سیری داشته باشه و انرژی کمتری هم از دست بده.

وقتی مصرف غذاهای گوشتی از رژیم غذایی حذف می‌شه، فرد گیاهخوار با نظم و الگوی مصرف سالم‌تری غذا میل می‌کنه. اما به خاطر وجود فیبر زیادی که در گیاهان و سبزیجات هست، نفخ و باد شکم هم زیاد می‌شه و جنب و جوش شخص هم کمتر می شه.

هم اینکه، کربوهیدرات موجود در گیاهان هم زیاده و در نتیجه در معده تخمیر می‌شن و ممکنه باعث ایجاد سندرم روده تحریک‌پذیر شه.
این سندرم یه جور مشکل در کارکرد رودهه که با درد طولانی در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای مشخص می‌شه.

البته این می‌تونه یافته های مثبتی هم بدنبال داشته باشه. به این صورت که تنوع باکتری‌های موجود در روده تغییر می کنه.
البته اینجور تغییری به این بستگی داره که فرد گیاهخوار برنامه غذایی متعادل و منظمی داره یا غذاهای فراوری شده‌ی گیاهی و کربوهیدرات مصرف می‌کنه.

با اینکه این ادعا هنوز اثبات نشده، اما بعضی محققان فکر می کنن ایجاد تغییر اساسی در تنوع باکتری‌های موجود در روده واسه کل سیستم بدن خوبه.

۳ تا ۶ ماه پس از گیاهخوار شدن

 

 

یکی از تغییرات محسوسی که چند ماه پس از گیاهخوار شدن تماشاگر اون هستین، کاهش جوش و اکنه‌های پوستیه. یعنی به خاطر مصرف میوه و سبزجیات پوستی صاف و شفاف پیدا می کنین.

اما ذکر این نکته بسیار لازمه که در این زمان، اندازه ویتامین D موجود در بدن شدیدا کاهش می‌یابد و خطرات زیادی رو واسه فرد بدنبال داره.
به خاطر این که منابع اصلی ویتامین D شکلای جور واجور گوشت قرمز، ماهی و لبنیاته؛ یعنی همه موادی که در رژیم غذایی گیاهخواری حذف می‌شن.

مطلب دیگر :   ۴۰ نکته بسیار جالبی که احتمالا در مورد «اِما استون» نمی دانستید

کمبود ویتامین D رو فقط وقتی متوجه میشین که دیگه دیر شده.
این ویتامین واسه استواری استخون‌ها، دندون‌ها و سلامت ماهیچه‌های بدن بسیار لازمه و کمبود اون زمینه‌ساز مریضی‌هایی مثل سرطان، میگرن، افسردگی و ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شه.

باید بدونین که بدن بیشترین حد تا ۲ ماه می‌تونه ویتامین D رو ذخیره کنه.

یکی دیگه از منابع کسب ویتامین دی، نور خورشیده. اگه تصمیم گرفته‌اید گیاهخوار شید، خیلی با اهمیته که میوه‌های خشک شده در مقابل آفتاب و قرص‌های ویتامین D رو مخصوصا در روزای سرد زمستون، استفاده کنین.

چندین ماه پس از حذف مصرف مواد گوشتی و غذاهای فراوری شده، اندازه مصرف نمک هم کم می‌شه و در نتیجه، سیستم قلب و عروق بدن بسیار سالم‌تر از قبل هستن. به زبون ساده‌تر، احتمال ایست قلبی، سکته یا گرفتگی عروق شدیدا کم می شه.

البته، لازمه فرد گیاهخوار حتما قرص‌های مکمل زینک، آهن و کلسیم رو هم به برنامه غذایی خود اضافه کنه.

چند سال پس از گیاهخوار شدن

یه سال پس از روی آوردن به رژیم گیاهخواری، ذخیره ویتامین B12 بدن پایان پیدا می کنه.
ویتامین B12 یکی از مواد غذایی لازم واسه کارکرد درست جریان خون و سلول‌های عصبیه و فقط در اجناس حیوونی یافت می‌شه. نشونه‌های کمبود این ویتامین شامل خستگی، حافظه ضعیف، گرفتگی عضلات دست و پا و تنفس ضعیف می‌توان اشاره کرد.

از کمبود B12 می‌توان به‌راحتی پیشگیری کرد.

واسه این منظور باید مکمل‌های غذایی استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تامین این ویتامین در بدن خیلی مهمه چون کمبود اون می‌تونه آسیب‌های جبران ناپذیر به سیستم مغز و عصب وارد کنه.

پس از چند سال گیاهخواری کردن، استخون‌ها عکس العمل‌های خود رو نشون میدن و ضعیف و شکننده می شن.
به این خاطر که دیگه بدن قادر به جذب مواد معدنی موردنیاز خود نیس و ذخیره اونم در طول سال‌ها تموم میشه.

ساخت کلسیم در آخر تا ۳۰ سالگی ادامه داره و پس از اون بدن واسه تامین کلسیم به اسکلت خود مراجعه می‌کنه. اگه نتونین اندازه کلسیم موردنیاز رو تامین کنین، استخون‌بندی‌تون هر روز ضعیف‌تر می‌شه و در نتیجه شکننده می شن.

از گیاهان و سبزیجات شامل کلسیم باید به کلم‌ها مثل بروکلی اشاره کرد.

البته باید بدونین که کلسیم موجود در سبزیجات خیلی سخت‌تر و دیرتر از کلسیم حیوونی جذب می‌شه. هم اینکه مقدار اونم کمه و باید حجم خیلی از سبزیجات رو استفاده کنین تا اندازه کلسیم لازم بدن تامین شه.

همونجوریکه در اول این مقاله گفتیم، رژیک گیاهخواری لازمه نظم و برنامه‌ریزی درسته. اگه بتونین همه ویتامین‌های لازم بدن رو تامین کنین، این رژیم غذایی فواید زیادی بدنبال داره.