۷ نشانه ای که می گویند در خوردن قهوه زیاده روی می کنید

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنیای دنیا هستش و افراد زیادی هستن که نمی تونن روزای خود رو بدون نوشیدن چندین فنجون از این نوشیدنی خوش طعم و خوشبو به شب برسانند. قهوه علاوه بر اینکه ما رو سرحال می کنه، فواید زیاد دیگری هم داره که در تحقیقات علمی به اثبات رسیده، از کاهش خطر دچار شدن به سرطان و دیگه بیماریا گرفته تا بهبود روحیه و تقویت حافظه. اما مانند هر چیز دیگری، زیاده روی در مصرف قهوه مضراتی داره که نه فقط زندگی روزانه ما رو دچار مشکل می کنه بلکه سلامت ما رو هم به خطر میندازه. اما از کجا بفهمیم که در مصرف قهوه زیاده روی می کنیم؟ ۷ نشونه ای که در ادامه از اونا صحبت می کنیم، ثابت می کنن زیاد از حد قهوه می خورید.

۱- عصبی و مضطرب بودن

اگه هر بار که به امتحان، جلسه کاری یا هر برنامه اضطراب آور دیگری که در پیش دارین فکر می کنین، هوس خوردن قهوه می کنین باید بدونین که کارشناسان به آدمایی که از اضطراب و نگرانی رنج می برن پیشنهاد می کنن از مصرف کافئین دوری کنن. مصرف بیشتر از اندازه قهوه می تونه وضعیت شما رو بدتر کنه، چون باعث می شه هم نتونین خواب مناسبی داشته باشین و هم بدن وارد حالت جنگ یا فرار شه (عکس العمل جنگ یا فرار به عکس العمل اولیه و ذاتی بدن در برابر یه تهدید یا حمله واسه نجات جون ما میگن).

۲- معده درد

شاید تصور کنین دلیل معده دردتون خوردن غذای فاسد یا چیز دیگه ایه، اما باید قهوه رو هم به فهرست دلایل احتمالی معده دردتون اضافه کنین. محققان اروپایی فهمیدن بعضی از مواد موجود در قهوه با تأثیرگذاری روی سلولای معده، ترشح اسید معده رو بیشتر می کنن. مصرف داروهای بدون نسخه می تونه اسید معده رو به مدت کوتاهی خنثی کنه اما اگه مشکوک هستین که قهوه عامل معده دردتونه، در عادات قهوه خوردن تون تجدید نظر کنین.

۳- تپش قلب

تپش قلب تجربه واقعاً ترس آوریه و این احساس رو میده که انگار قلب می خواد از قفسه سینه بیرون بزنه. یکی از مشکلات عادی زیاده روی در مصرف قهوه و کافئین، نیکوتین و حتی الکل، تپش قلبه. در بعضی موارد، تپش قلب می تونه باعث سرگیجه و حتی غش کردن شه.
متأسفانه تنها راه خلاص شدن از تپش قلب، ترک کامل کافئینه.

 

مطلب دیگر :   چرا در زمستان پوست خشک و بد حالت می شود و چطور باید این مشکل را برطرف کرد؟

۴- اسهال

 

قهوه به دلیل خاصیت ملینی اش، می تونه به اجابت مزاج کمک کنه.
اما خوردن بیشتر از ۲ یا ۳ فنجون قهوه در روز می تونه منتهی به اسهال شه.
اگه مشکل اسهال تون زیاد شده و دیگه قابل کنترل نیس، باید کم کم مصرف کافئین رو ترک کنین.

 

۵- بی خوابی

 

بی خوابی یکی از نشونه های رو مصرف بیشتر از اندازه قهوه س. حتی اگه هیچ نشونه دیگری هم نداشته باشین، این نوشیدنی خوش طعم می تونه چرخه خواب شما رو دچار مشکل کنه.
قهوه تا ۱۴ ساعت درون سیستم بدن باقی می مونه، مسأله ای که باعث می شه در طول شب تعداد دفعات بیشتری از خواب بیدار شید و در کل مدت زمان کمتری خواب باشین. واسه حل این مشکل تلاش کنین تنها تا ظهر قهوه بخورین و بعد از اون دیگه سراغ قهوه نرید.

 

 

۶- عصبانی شدن

قهوه ما رو هوشیارتر می کنه اما مصرف بیشتر از اندازه اون بعضی وقتا این اثر مثبت اونو تبدیل به تأثیری منفی می کنه، در نتیجه از کوره در می رید و عصبانی میشین. کافئین به فعالیت دستگاه عصبی مرکزی بدن سرعت میده، مسأله ای که باعث بی قراری و حساس شدن شما می شه.
با کم کردن مصرف قهوه از آرامش بیشتری بهره مند میشین.

۷- سردرد

 

 

اندازه متعادلی از کافئین به تأثیرگذاری بیشتر داروهای مسکن و در نتیجه، رفع سردرد کمک می کنه.
واسه همینه که از کافئین در تولید خیلی از داروهای بدون نسخه مخصوص سردرد استفاده می شه.
با این حال، اگه واسه یه مدت طولانی، زیادتر از اندازه قهوه بخورین (مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم کافئین که برابر ۵ فنجون قهوه س)، هر زمان که کافئین به بدن تون نرسه، دچار حالتی مانند ترک اعتیاد و در نتیجه، سردرد و خستگی میشین. پس، مصرف کافئین رو کم کم کنار بذارین و واسه این کار همه منابع کافئین رو در نظر داشته باشین، از جمله: قهوه، داروهای مخصوص سردرد، چای، نوشابه، کاکائو و نوشیدنیای انرژی زا.